Kaos men utställning där jag växte upp

Kaos. Idag skulle jag varit i Stockholm, men svärmor ramlade i natt så planeringen rök, det viktigaste är ju att hjälpa henne och få iväg barnen till skola och dagis. Dels skulle jag varit på ett styrelsemöte, dels varit i Jakobsbergs konsthall och lämnat en utställning. Nu har en kompis som brukar hjälpa mig kört upp med tavlorna - som blev klara igår kväll klockan 22. Det är Lasse på Krelab i Helsingborg som kör ut bilderna och monterar dem, han är en klippa, men igår kväll såg han trött ut. "Nästa gång kan du väl för en gångs skull vara ute i litet bättre tid", suckade han och skrattade.

En månad efter att boken "Örnarnas rike" kommit ut fick jag några av mina häftigaste bilder på kungsörnar, tre unga örnar som gör upp. Bilderna fick bli en bildserie i "Kaxiga fåglar" istället och går över tre uppslag. Den här bilden är utkörd som canvas på 170 cm, den relativt långa slutartiden ger snöstreck som ger den där snöoväderskänslan men den räcker ändå för en viss skärpa kring näbb och ögon.

I mitten på förra veckan var jag med på de första tryckintagen av Kaxiga fåglar. Men efter två försök på olika ark måste vi ge upp, vi fick ett grönstick i mellantonerna, märkbart på de ljusare bilderna, försökte tryckaren rätta till det försvann det inte helt men vi fick rödstick i de mörka partierna i stället. Vilken tur att man arbetar med ett kvalitetsmedvetet tryckeri, jag är van vid att tryckare och tryckeriansvariga argumenterar emot. Men här var vi eniga, produktionsförmannen kom in mitt i natten och avbröt trycket. Fel på den maskin som kör ut tryckplåtarna, punktförstoringen fungerade inte som den skulle. Tryckeriet har nu fått låta flera jobb ligga några dagar, inte bara "Kaxiga fåglar", man vll inte själva trycka med sämre kvalitet. Bara svartvita jobb har gått genom pressarna medan plåtmaskintillverkarens folk har försökt få ordning på maskinen. Några kanske skulle bli irriterade, javisst är det jobbigt med en viss försening, men jag tycker ändå att det är guld värt när ett tryckeri prioriterar kvalitet. Tänk om jag tryckt utomlands! Och hade de gjort samma sak, eller hade försökt köra igenom det hela ändå?

Dvärgskarvar gör skäl för sitt namn, dom ÄR små. När den vuxna fågeln (brunt huvud) anländer med maten börjar de redan flygga ungfåglarna träta om fördelningen. Canon 1 D Mark III, EF 300/2,8 plus 1,4 ggr konverter (420 mm). ISO
400, 1/640 s., bländare 5,6, nedbländat ett steg för att få litet skärpedjup.

Ingen rädder för större rovfåglar här inte. Blåkråkorna tillhör fågelvärldens allra mest kaxiga. En bild från den nya boken som även är med på utställningarna. Canon 1 D Mark III, EF 300/2,8. ISO 800. 1/800 s., bländare 5.

Jag hoppas kunna ta mig upp till Stockholm i morgon och vara med på hängningen. Som alla konsthallsansvariga vill den duktige Mikael i Järfälla ha mycket luft. Men jag vet också att det är viktigt att folk inte blir besvikna, att det verkligen finns bilder att titta på om man väl tagit sig dit. Jag hoppas det blir bra, uppemot 35 bilder, och tjugo är från höstens nya bok, det är min förhoppning. Men det tar plats att frakta bilderna, de är stora, sju av bilderna är nästan två meter. Tur nog köpte jag en tjugo år gammal husbil för något år sedan, ett fynd till det priset, och den är nu lastad så att bara polarn får plats.

Järfälla - jag växte upp där. Så det är litet extra roligt att få ställa ut i Jakobsberg. Och för en gångs skull kanske min far Gunnar kan se en utställning, han fyllde nyligen 87 men cyklar fortfarande varje dag.

Fakta:
Vernissage blir på lördag, Jakobsbergs konsthall i bibliotekshuset, klockan 12-15. Öppettider som biblioteket.
En annan utställning, också med 35 bilder, hänger under september-oktober på galleri Rififi i Växjö, Antillerigatan 3. Öppettider, tisdag och torsdag kl. 16-20, lördag 12-16. Vid andra tider ring gärna Mats Pettersson, 070-5976897, som ofta är där.


Amerikansk gråhäger eller Great Blue Heron. En av mina favorithägrar, den är så otroligt stor och grann. Bilden från i mars i år är förutom i nya boken även med i en fågelkalender som Norstedts ger ut i november, med bilder ur alla mina böckerna fast här i ännu större format. Kalendern ges ut i samarbete med SOF, Sveriges Ornitologiska Förening. En kalender brukar innehålla 12 bilder, men den tjuvstartar med en bild redan för december 2008. Av tretton bilder i kalendern har Nils Degerman, Norstedts kunnige redaktör (som själv är en jätteduktig svartvit fotograf), hämtat åtta från "Kaxiga fåglar". Jag tröstar mig med det när jag själv tvivlar på min nya bok, fast numera har jag ju lärt mig att det här tvivlet på ens egna bilder hör till "processen" när jag gör nya böcker. Canon EOS 1 Ds Mark III, EF 600/4, ISO 200, bländare 6,3 för att ha litet skärpedjup, 1/250 s.

Kommentarer
Postat av: Sonja

Jag ser verkligen fram emot utställningen i Jakobsberg, och den kommande boken.

2008-09-03 @ 13:45:04
URL: http://sonjac.wordpress.com/
Postat av: Robert Gravsjö

Tack för att du så frikostigt delar med dig av ditt arbete. Jag finner det otroligt intressant att få denna unika inblick i en naturfotografs arbetsliv.

2008-09-04 @ 22:35:38
Postat av: MissMagicGirl

Älskar dina bilder!

2008-09-05 @ 14:52:01
URL: http://missmagicgirl.blogspot.com
Postat av: Brutus Östling

Hej,

och tack för hälsningar och kommentarer. Den 7 oktober kl. 18.30 kör jag en bildvisning i Jakobsbergs konsthall med rubriken "Kaxiga fåglar". Välkomna!

Bästa hälsningar

Brtutus

2008-09-10 @ 08:29:56
URL: http://www.symposion.se
Postat av: Tommy

Kommer du att sälja boken på uställningen och finns det något pris satt på boken?

2008-09-19 @ 08:44:43
URL: http://www.tommyglandin.se
Postat av: Brutus Östling

Hej Tommy,



boken finns i bokhandeln från den 1 oktober, jag kommer givetvis att signera böcker den 7 oktober. Om det sedan blir jag eller någon av ortens bokhandlare som säljer vet jag inte. Mellan 300-399:- i handeln kostar boken.



Bästa hälsningar

Brutus



2008-09-21 @ 08:00:12
URL: http://www.brutusostling.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0