Utställning eller bok


Jag ägnade fyra eller fem förmiddagar åt biätare i juli. 400mm/2,8. ISO 1600 för att få tillräckligt kort slutartid och ett visst skärpedjup för att få biätaren skarp. Manuell exponering. Bländare 8, 1/1600 sekund. För biätare innebär längre tider än 1/1000 sekund oskärpa vid flyktbilder. Manuellt inställd fokus i förväg strax bakom grenen. De satte sig på grenen en gång i timmen vissa dagar, andra förmiddagar knappt alls, någon dag oftare.

Jag har skrivit om det förut här i bloggen, jag skrev om det förra året. Om det som kallas "bunten" i fotoböcker och om de svårigheter den kan ställa till med när bilder ska läggas ut (layoutas) på boksidor och uppslag. Bunten, det är mitten av bokuppslagen, där en liten del av bilder som läggs ut över hela uppslag försvinner.

Det finns olika sätt att hantera denna bunt. Ett vanligt sätt, i synnerhet om man betraktar bilder som heliga och som inte ska beskäras på annat sätt än fotografen ursprungligen ville, det är att man bygger boken som en utställningskatalog. Man lägger ut bilderna ungefär som familjekort i ett album. Det kan bli rent och snyggt, framför allt: du slipper eländet med att en bit av bilden försvinner in i mitten.

Att få bilder på biätare med byte i bra ljus är svårt. Solljuset i södra Europa är mjukt tidigt på morgonen, efter kl. 7 börjar det kännas hårt. Men bin och insekter i övrigt visar sig mest när solen skiner och när klockan hunnit bli minst åtta på morgonen. Och de försvinner innan man får det bästa ljuset på kvällen. Detta innebär att biätarna är litet av sjusovare. De visar sig ofta först när ljuset blivit rätt hårt. Och blir det molnigt finns också återigen färre insekter för dem att fånga. Aktiviteten avtar liksom vid regn. Här från gömsletältet med 800 mm plus 1,4 ggr konverter (1120 mm): Bländarförval, tidsautomatik. Vid 1120 mm är största bländaröppningen f 8, jag har bländat ned 2/3 steg till bländare 10 för att kompensera eventuella smärre fokuseringsmissar. ISO 400. 1/800 sekund.

Nackdelen är att du ofta inte utnyttjat själva "formen bok". Det blir lätt "utställning" i stället. Nu råkar jag vara inte bara fotograf utan bokförläggare, jag tycker inte att bilder är "heliga", och definitivt inte mina egna. För mig är det okej att låta bilder beskäras ibland när själva boken vinner på det.

Det innebär också att en "sämre" bild ibland måste väljas, för att helheten därigenom blir bättre. Den vertikala bilden jag har är förvisso kanske inte dålig, men den horisontella motsvarande är litet vassare, men med den senare blir det inget flyt i boken, den passar inte med de andra bilderna och med de omkringliggande uppslagen.

Jag har bläddrat i många böcker, som har låtit bilderna stå "rena", men jag har nästan aldrig köpt en sådan bok. Varför? Jag vet inte. Men kanske för att jag tyckt det varit litet tråkigt, en katalog över bilder, visserligen mycket bra bilder, ibland fantastiskt bra. Något har saknats för mig. Köper jag en bok vill jag ha en bok som utnyttjar att den är en bok, som använder hela det fantastiska format en bok kan ge, med bilder som blir kanske en halv meter i bredd. De naturfotoböcker jag återvänt till har varit böcker som kanske inte är estetiska konstverk, men som är spännande, med text, brytningar av bunten och med maffiga uppslag, ta till exempel Staffan Widstrands och Magnus Elanders spännande - och lärorika - böcker, Safari, Ajunnqilaq - arktiska ögonblick, och deras rovdjursbok.

Men visst, vi håller just nu på med en ny bok som ska gå i tryck om någon vecka. Vi brottas med de svåra uppslagen, hur ska vi få bilderna att passa ihop, och inte bara med varandra utan med texten som jag tycker är viktig för böckerna. Läsaren ska lära sig något också, på samma sätt som jag vill lära mig.

I tidigare böcker har änder varit i stort sett frånvarande. I den nya boken blir det 8-10 sidor med andfåglar. Brunand i tidigt morgonljus. 800 mm.

Honan är missnöjd. Undrar vad hanen hittat på. Ja, man måste ju få leka litet med fantasin även om fåglar inte är som vi. Objektiv: 500/4 plus konverter = 700 mm.

Eftersom jag gjort några böcker förut levererade jag ett antal bilder med en färdig beskärning för uppslag, där jag sett till att ingenting väsentligt hamnar i mitten, i den där "bunten". Men sen visar det sig att layouten behöver en annan bild. Då blir det ibland problematiskt. Jag vet att jag kommer att få dra några bilder i sidled, göra om beskärningar m.m. för att det ska gå ihop. Det är två-tre bilder som blir kritiska. Men samtidigt, en av dem ska vara just så stor för att ge effekt, ge bok-effekt. VI får se hur det går. När Jens, den kreative layoutaren, lagt in dem får jag på nytt pröva olika beskärningar för att i möjligaste mån rädda dessa två-tre bilder från bunten. Blir det perfekt? Nej. Det blir kompromisser. Men jag tror läsaren därigenom ändå får en roligare bok.

Det är en besvärlig process, layouten, just när man vill  kombinera bilder med text. Vi gör om uppslagen ibland inte två gånger, utan fem-sex gånger. Nån gång vill man förtvivla, det går inte, men efter ett antal böcker vet jag att vi kommer att lösa det.

Det här porträttet på en rödhuvad dykand kom inte med i boken, ett par andra bilder eller i alla fall en platsade, men visst är den vacker, fågeln menar jag. Skjuten med 500 mm plus 1,4 ggr konverter. Nedbländat 1/3 steg från full bländaröppning, till bländare 6,3. Bländarförval, tidsautomatik. ISO 800. 1/500 sekund.

PS. Jag vill bara säga: det finns fantastiska fotoböcker där man lagt ut bilderna utan att de går över bunten. Men det är ofta mer rena fotoböcker där texten läggs separat, inte vid bilderna. Nackdelen är att jag nästan aldrig läst texten i dessa böcker. Jag har tittat igenom boken, hänförts, men sedan har jag aldrig återvänt till den. Varför? Vet inte. Men jag vet att fler än jag gör just så.

Kommentarer
Postat av: Jonathan Björklund

Den första bilden på Biätaren är fantastisk :)

2009-08-21 @ 14:28:22
URL: http://jonathan-bjorklund.blogspot.com
Postat av: Brutus

Hej Jonathan,



kul att höra att du gillar den, vi kör den en halvmeter stor i boken.



Hälsar



Brutus

2009-08-22 @ 10:49:49
Postat av: Brutus

fast då med mer luft - det finns litet - till vänster och över så att bunten inte ställer till det för mycket - svår bild annars just med tanke på den, det är en av de där bilderna jag fått beskra om för att passa så stort, och eftersom b ildfilerna håller för flormatet vill man ju köra just den bilden rejält - för effektens skull

2009-08-22 @ 10:52:05
Postat av: Rasmus Madsen

Snygga bilder som vanligt, och väldigt trevligt med änder i den nya boken.

2009-08-26 @ 08:14:45
URL: http://rasmusmadsen.blogg.se/
Postat av: Camilla Jonsson

Hej!



Jag vill tacka så mycket för den trevliga föreläsning du hade på Scandinavian Photo i Mölndal. Det var verkligen intressant och roligt.



Jag fick en liten tanke. Det hade varit roligt att se bilder då du använder dig av samma stil för att fota dina barn.. tänk dig dem vid stranden vid vågorna, låg vinkel, barnen går på rad, kort skärpedjup och zoomen så de är alldeles ovetande. Underbart!

2009-08-28 @ 22:43:15
URL: http://www.reloo.com
Postat av: Bim

Hej Brutus!

Tack for fin kommentar! Kul att en sa framgangsrik fotograf som du kikar pa min blogg. jag ursaktar for stavning men sitter vid ett engelskt tangentbord. Sjalv tittar jag ju pa din blogg och ar forundrad over narheten som finns i dina bilder. Hoppas du har en fin dag!

MVH Bim

2009-09-02 @ 11:39:40
URL: http://bimsblogg.blogg.se/
Postat av: pernilla

Hej!



Jag var på din föreläsning på Åland och blev så himla imponerad, du tar riktiga drömbilder för mig.



Jag köpte min första begagnade Canon EOS 300D sommaren -08 och har lärt mig sakta men säkert

(i alla fall on/off-knappen).



Jag fotograferar djur och natur, bor i skogen så har många möjligheter att träffa på annat än talgoxar och mesar.



Dock verkar jag inte ha den tur/skicklighet

som du har!



Därför skall jag fara till en fågelpark i Spanien (sol och bad också såklart) så jag förhoppningsvis kan fånga något exotiskt på bild.



Jag skickar en länk på lite av mina foton (blandade bilder). http://www.flickr.com/photos/41590355@N06/

Jag vet inte vad jag använt för ISO, slutartid eller bländare, men vad tycker du att man skall ha när man fotograferar en:

- stilla fågel?

- flygande fågel?



Med vänliga hälsningar, Pernilla Bergman

2009-10-11 @ 18:34:07
Postat av: Brutus

Hej Pernilla,

och tack för inlägg här. Jag ska skriva om det i en kommande blogg. Har bara inte haft tid.

Varm hälsning

Brutus

2009-10-21 @ 08:12:48
URL: http://www.brutusostling.se
Postat av: Tomas Svensson

Fantastiska bilder! Men appropå rödhuvad dykand så har det smugit sig in ett fel på sidan 206, där dykanden är vitögd, inte rödhuvad...

2009-12-27 @ 14:21:47
Postat av: anki

återigen, fantastiska bilder och nu förstår jag varför mina fåglar i luften blir suddiga :-) för låg slutartid samt att jag använder autofokus, borde nog ställa den manuellt och vänta ut motivet, vilket kräver tålamod, som jag inte har. :-)



Först bilden, wow, så himla vacker fågel och så vackert med vingarna utfällda,, :-)



åter tack igen för foto tipsen som du skriver här ...



ha en skön dag

2010-01-05 @ 13:16:45
URL: http://www.engstromsfoto.se
Postat av: Edwin Sahlin

Tjenare Brutus!

Otroligt makalösa fina fågelporträtt bilder på dessa exotiska fåglar...Får se hur lång tid det tar för mig.

Visst köper man en bok med bilder för att inspereras och en infobok om slutartider, bländare så vidare, men information om fågeln och vad den hade för beetende tycker jag är intresant när man läser!

Kolla gärna in fotosidan.se där jag har lite info, så kan jag få lite input i huvudet, vad du tycker om mina bilder.

Glada hälsningar Edwin

2010-06-01 @ 15:17:25
Postat av: Marcus Zetterblad

Först och främst vill jag bara tacka dig för det enorma arbete du utför. Dina bilder har verkligen varit en inspiration för mig under många år.



Det är verkligen en intressant analys angående storslagna bilder i ändå relativt begränsad yta som en bok nu kan erbjuda. 



MvH



Marcus

2010-11-12 @ 22:41:15
Postat av: André

Ser verkligen fram emot att få sitta och bläddra i den kommande boken, och att få njuta och inspireras av dina storslagna fågelbilder. Kul att du har gett andfåglarna lite plats i boken också.



mvh / André

2011-10-10 @ 03:36:31
URL: http://bloggen.andrefahlstrom.se/#home
Postat av: André

Ojdå...nu blev det lite galet....jag menade förstås när boken kommer (anländer till mig) då jag har beställt den. Bättre sent än aldrig:-)

2011-10-10 @ 03:57:33
URL: http://bloggen.andrefahlstrom.se/#home

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0