På väg mot Sydgeorgien och Antarktis

Sydlig rätval bryter havsytan, Valdesbukten, Argentina. EOS-1 D Mark IV, EF 70-300 mm f/4-5,6 L IS USM, vid 120 mm. Bländarförval, tidsautomatik. Bländare 8, 1/1600 s. ISO 400. Det är min fjärde resa till Antarktishalvön, men till Sydgeorgien är det bara min tredje resa. Jag har hållit föreläsningar om fototeknik och om albatrosser på fartyget Ocean Nova under våra dagar till havs. De flesta passagerare är svenskar men en grupp på tiotalet engelsmän gör att vi får hålla föredragen två gånger, ena gången på svenska, andra på engelska. Vi började båtresan i bukten innanför Valdeshalvön på Argentinas östkust. Medan vi väntade att gå ombord passade vi på att följa med på en båt för att skåda val. Och min grupp hade tur. Den sydliga rätvalshonan med en unge kom så nära som fem-sju meter, och vid ett tillfälle bröt den vuxna valen ytan med hela det främre partiet och jag hann zooma bakåt till 70 mm för att få med allt på ett par bilder. Jag har inte tidigare fått särskilt bra bilder på valar, som bäst har jag fått bilder med den delade stjärtfenan ovan vattenytan eller när späckhuggare kommit upp till ytan för att hämta luft. Två dagars båtresa väntade oss sedan ner till Falklandsöarna, för mig blev det första gången överfarten skett på ett relativt lugnt hav. Jag hade förmodligen inte ens behövt det sjösjukeplåster jag för säkerhets skull hade satt bakom och nedanför höger öra.

Kommentarer
Postat av: Magnus Holgersson

En sann fröjd att följa din blogg. Spännande att få läsa om dina upplevelser och bra tips du delar med dig. Får man fråga om dina erfarenheter av nya EF 70-300 mm f/4-5,6 L IS USM? Funderar på denna till en Kenyaresa i vinter.

Vänliga hälsningar

Magnus Holgersson

2011-11-08 @ 00:07:07
Postat av: Daniel Nilsson

Håller med föregående kommenterare. Underbart att följa din blogg med suveräna bilder. Men det jag gillar allra mest är dina tips och tricks samt att du under varje bild anger EXIF data. Tack så mycket!

2011-11-08 @ 20:15:25
Postat av: Tammy

Alldeles alldeles underbart!!



Det är min dröm att åka dit och en dag så ska jag bara dit, men tills dess är jag så tacksam att få ta del av Sydgeorgien via dina underbara bilder.



Låter underbart att ha föredrag på en båt, superkul ju! :o)



2011-11-08 @ 22:21:54
URL: http://imageorama.blogg.se/
Postat av: Brutus Östling

Hej,



och tack fgört trevligha och uppmuintrande kommentarer. Jag gillar proffsgluggen 70-300/4-5,6 L IS USM skarpt, mycket användbart zoomområde, vädertätad, autofokus är snabb och säker så långt.



Det brukar ju vara en zoom som används av amatörer men i detta prtoffsutförande med tätningar och skärpa m.m. blior det lätt en favoritglugg på resor.



Varma hälsningar från ett kallt Antarktisområde

Brutus

2011-11-08 @ 22:28:07
Postat av: Martin Bengtson

Det är en fröjd att få följa med på dina äventyr.

Du är en mycket inspirerande person Brutus.



Tack

2011-11-23 @ 23:12:05
Postat av: auto diagnostic tool

Det är min dröm att åka dit och en dag så ska jag bara dit, men tills dess är jag så tacksam att få ta del av Sydgeorgien via dina underbara bilder.

2012-11-16 @ 10:22:08
URL: http://www.obd2s.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0