Vanliga sothönor är envisa, och glöm inte att fotografera även vanliga arter!

Hona av gräsand. EF 400mm f/2,8 L IS USM II. Bländare 3,2,
1/5000 s, bländarförval. ISO 1000.
ISO 1000. Onödigt högt ISO-tal i ovanstående fall. Ja. Men med de nya kamerorna spelar det ingen roll. Jag har ISO 1000 inställt, för om det plötsligt blir action, då vill jag ha en kort slutartid. Här har jag valt i det närmaste full bländaröppning för minimalt skärpedjup.
Gräsanden är så vanlig att vi ibland glömmer att få bilder på den, speciellt den litet mindre ansenliga honan. Hanen har ju sin vackra gröna färg, så är det ju inom fågelvärlden, det är nästan alltid hanarna som är vackrast. I alla fall när de två könen utseendemässigt skiljer sig åt väsentligt. För i fågelvärlden är det hanen som ska få honan att välja just honom.
Men även gräsandshonan är vacker, och efter morgonbadet ska hon putsa sig och sträcka på sig.
Sothönor finns överallt i världen kan man tycka, de är också "vanliga" fåglar och lätta att förbi. Sothönor är emellertid riktiga tuffingar, trots att de rätt ofta får ordentligt med stryk, som här av – jag tror det var samma – gräsandshona. Men det som gör att sothönorna kan behålla sin plats på ett ställe trots att de faktiskt åker på stryk av både gräsänder och till exempel den lilla tofsvipan, det är att de är så envisa. De fortsätter nämligen att "störa" de andra fåglarna, så även om dessa kan "spöa upp" sothönan gång på gång så är det ändå dessa som får ge sig i väg till slut, helt enkelt för att få lugn och ro och slippa den här envetna odågan.
Sothönan jagas iväg av gräsandshonan. EF 70-300mm f/4,5-5,6 L IS USM, vid 250 mm har jag för mig. Zoomen är utmärkt när det blir en actionsituation, man kan snabbt zooma bakåt när det ser ut att dra ihop sig till en fight.

Kommentarer
Postat av: MICKAN

Vilka härliga bilder du fått :D

2012-05-15 @ 08:06:35
URL: http://kodexet.blogspot.com
Postat av: Sven Thunell

Jag håller med. Det är lätt att glömma bort att fota de fåglar som är vanliga. Ljuset, bakgrunden, den spegelblanka vattenytan och inte minst den ovanliga posen gör den översta bilden riktigt riktigt fin.



Jag måste ut och fota mer känner jag =)

2012-05-17 @ 11:43:45
Postat av: L-G Abrahamsson

Trevlig läsning och härliga bilder !

2012-06-04 @ 21:14:03
URL: http://www.taiganatura.com
Postat av: JackCollins

Great photo. Really beautiful.

2012-06-19 @ 13:06:08
URL: http://www.essaybox.com
Postat av: Udo

Din blogg är en stor favorit, men snälla, blogga mer!

2012-08-17 @ 12:02:03
Postat av: ralph lauren pas cher

levant, j'irai rendre compte de tout à monseigneur.

2012-11-05 @ 07:51:07
URL: http://www.ralphlaurenpascher.fr/
Postat av: Elisabeth Jonsson

Kan sitta och titta på dina foton hur länge som helst - älskar dem! Blev så glad när jag såg detta inlägg angående gränsandshonor och sothönor. De, förutom doppingar och svanar, är mina "favoritmodeller". Eftersom de finns där mitt framför näsan, eller om man skall säga objektivet, blir det många foton av dem.

/Elisabeth

2013-03-25 @ 09:44:19
URL: http://vargbettan.zoomin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0