Det är måndag morgon....

Hela helgen har jag suttit med bilder till nya boken, delat in dem i kapitel. Staffan börjar ju skriva texten först om några veckor. Men jämfört med tidigare böcker innebär det att vi har gott om tid. Nu på morgonen scannade jag tretton äldre diabilder, sex-sju stycken borde platsa. Men programmen har utvecklats, den utmärkta Nikonscannern på 4000 dpi fungerar bara tillsammans med en gammal Macintosh, och nu har jag suttit två timmar och försökt föra över scaningarna till nya Photoshopprogram, men det har hängt sig och hängt sig på nytt. Fast nu har jag lyckats med alla bilder utom två.
image34
En annan tornfalksparning. Om den här bilden ska vara med i boken kanske den ska beskäras. Men ibland måste man vänta med beskärningen när man arbetar med en bok. För layouten i övrigt kan kräva en annan beskärning än den jag skulle göra om bilden bara skulle visas separat. Canon 1 D Mark III, Ef 300/2,8. ISO 500. 1/800 s., bländare 5.

Min första bok, Mellan vingspetsarna, innehöll till mer än hälften diabilder. I förra boken, Örnarnas rike, hade jag med en diabild, den på kungsörnen i motljus uppe vid polcirkeln. I nya boken blir det som sagt några fler.

Annars är det tvära kast mellan hopp och förtvivlan när jag går igenom bildmaterialet, men man hoppas ju att boken ska bli lite bättre än de tidigare.

Föredragen förra veckan överlevde jag. Jag hade ju tio minuter på mig när jag pratade inför alla landets bokhandlare i Bokiakedjan, JB-gruppen och Ugglan-kedjan. Jag drog en minut över tiden inför Bokia men sen fick jag hyfsad styr på det. Det kändes som om bilder och prat om fåglar med attityd (som den nya boken handlar om) nog gick hem.
image35
En stark kandidat att komma med i boken som helsidesbild. Juni, lappuggla nära polcirkeln. Hannen kommer bara mellan klockan 1 och 4 på natten. Övriga tider syns bara honan komma med mat till ungarna. Snacka om kaxig, på dagarna hänger fågelskådare nedanför trädet nästan oavbrutet, men honan bryr sig inte det minsta. På natten befann jag mig i ett trädgömsle, som byggdes av Eero Kemilä. Han är närmast pionjären bland finländska naturfotografer, en underbar och ödmjuk fotograf. Han var först med att bygga gömslen för björn m.m. och det är också han som utvecklade den speciella tekniken för stativhuvuden som nästan alla finländska fotografer använder i sina gömslen. Bara moderns öga och någon unge samt boet blir skarpa, när slutartiden rör sig kring 1/20 till 1/30 s. Full bländaröppning, 2,8 på 300-millimetern. Klockan är cirka 2 på natten, då har det ljusnat så mycket att bilden kan tas på ISO 1600. Canon 1 Ds Mark II, EF 300/2,8.

Och på fredagen pratade jag inför några hundra bibliotekarier. Hade gjort om bildvisningen rejält men fortfarande 350 bilder på litet över en timme. Men det gick trögt. Jag glömde bort viktiga saker och tappade tråden flera gånger. Och därför kände jag mig litet nedslagen när jag körde hem från Stenungsund. För övrigt bodde ja samma hotell för andra gången den här veckan, men den här gången kryllade det dessutom av vakter och journalister (ja inte på min bildvisning, det var svenska fotbollslandslaget som hade tagit över de nedre våningarna, och förmodligen också den rätt lyxiga svit som jag och Staffan Ulfstrand någon dag tidigare hade delat med Mats Erik Nilsson, SvD-journalisten som skrivit "Den hemliga kocken").

I dag dök det upp flera förfrågningar om föreläsningar från dem som lyssnat i fredags, eller som hört om föreläsningen av någon bekant. Jag pustar ut och vågar nog skicka fakturan i alla fall.

image36
Tornfalk. Jag gillar den litet röriga och suddiga förgrunden. Åker i bakgrunden. Canon 1 D Mark III. EF 600/4. Jag har ställt ISO-talet på 2000 för att få slutartiden 1/500 s och ett och ett kvarts steg nedbländning, till 6,3. Bilden håller för en helsida, visst är det litet brus, men 1 D Mark III är ruskigt bra vid så höga ISO-tal. Vi får se om bilden tar plats i boken, den konkurrerar med minst ett tiotal andra tornfalksbilder.

Kommentarer
Postat av: Arne Bivrin

Oerhört spännande att följa arbetet med boken. Det är inga dåliga smakprov du delger oss här; den ena pangbilden efter den andra!

Vad avgör om du använder 1 Ds Mark III i stället för 1 D Mark III?

Med vänlig hälsning
Arne

2008-06-02 @ 17:25:12
Postat av: Brutus Östling

En bra fråga. Om jag misstänker att jag får ett långvarigt actionförlopp använder jag 1 D Mark III. Av två skäl: 1) den kör 9 bilder i sekunden, eller är det rentav 10; 2) jag kan ta fler bilder utan att jag får ett stopp för "buffring", lagring av bilderna.
Ett tredje skäl: jaganvänder
den när jag behöver gå upp i ISO-tal över 1600.
1 Ds Mark III kör jag helst, av kvalitetsskäl. De enorma filerna ger en skärpa om jag aldrig tidigare sett. Men som sagt, den tar fem bilder i sekunden, inte mer, men det räcker för större fåglar som flyger, men inte för slagsmål - där riskerar jag att missa för mycket, i synnerhet (se ovan) om slagsmålet eller actionförloppet blir utdraget, då blir Ds-huset stående och det blir omöjligt att ta fler bilder medan den lagrar. Just flygbilder satsar jag på att få en eller två bilder dr jag vet att det blir bra - då är Ds-huset perfekt. Jag kör ofta inte långa serier utan satsar på att få ett par skott skarpa och bra. Och får man lappugglan som flyger mot kameran - se tidigare blogginlägg - och två sådana skarpa med det nya DS-huset, ja då kan det inte bli bättre. Visserligen var ISO-talet 1600 och det blir brusigare på Ds-huset, men det stör mig inte och kvaliteten och skärpan gör kamerans bildfiler oslagbara.

2008-06-03 @ 15:28:14
URL: http://www.brutusostling.se
Postat av: CollinsMARCI

Some time before, I really needed to buy a good car for my business but I did not have enough money and couldn't buy anything. Thank heaven my father proposed to get the <a href="http://goodfinance-blog.com">loans</a> from reliable creditors. Thence, I did that and used to be happy with my sba loan.

2012-01-06 @ 05:06:49
URL: http://goodfinance-blog.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0