del 2, "Under asfalten vilar en strand"


Sällan lyckades jag få en riktigt harmonisk bakgrund men den här ungen stod rätt så nära en klippkant mot vattnet. 70-200/2,8 plus 1,4 konverter. 1,3 ggr cropfaktor. Bländarförval, tidsautomatik. Bländare 4,5, 1/1600 s. ISO 400.

Eftersom jag blev kvar så länge på Midway Atoll blir det en bok, så småningom. I höst ger jag ut en bok om "De krushuvade" - pelikanerna alltså - så därför får boken om albatrosserna på Midway vänta till nästa år.

Jag låg ofta ner på marken för att få ett bra perspektiv. Efter ett tag upptäckte jag att albatrosserna blev nyfikna när jag låg ner. De kom fram och tittade på kamerautrustningen. Så efter några dagar hade jag alltid ett kamerahus med supervidvinkeln monterad och liggande bredvid när jag med tele fotograferade porträtt på marknivå. Fullformatskamera. 14/2,8. Bländarförval, tidsautomatik. Bländare 5,6, 1/400 s. ISO 125.

Ett försök att göra ett annorlunda föräldra - unge-porträtt. Laysananbatrosser och unge i den oskarpa bakgrunden. Sådana här bilder tänker man ut, men sedan blir det ändå alltid en improvisation till slut. Jag tänkte att jag bara skulle ha näbbarna och så en unge bakom men jag visste inte riktigt hur det skulle bli. 300/2,8. Manuell exponering. ISO 100. Bländare 4, 1/2000 s. Litet underexponerat för att inte bränna ut de vita partierna hos de adulta fåglarna.

För en bok måste det bli av detta material. Jag kan bara jämföra Midways makalösa spektakel med över en miljon albatrosser och kanske en miljon tärnor (den mindre ön) med de fantastiska öarna och pingvinkolonierna i den subantarktiska arkipelagen, kanske framför allt med Sydgeorgien, ja och förvisso även Antarktishalvöns mäktiga skådeplatser för fågel- och djurliv.

Titeln till den kommande boken dök upp en dag när jag cyklade omkring på ön, det är med cykel man tar sig fram. Men man får ducka ibland, litet grann som Bernard och BIanca är det. Albatrosser ser ju så eleganta ut till havs, suveräna flygare som utan att ödsla egen energi kan ta sig hundratals mil med termikens hjälp för att ordna föda åt ungarna. Till havs finns det ju inga hinder, jo en och annan båt kan ju dyka upp men dessa syns ju långt i förväg. På land, i synnerhet på Midway, finns det ju en mängd gamla miltärbyggnader och sedan enstaka besökare/fotografer som cyklar runt som albatrosserna inte alltid lyckas undvika. Och om de ser eleganta ut till havs så är de betydligt klumpigare i denna miljö. Fem-sex gånger om dagen får jag snabbt väja på cykeln eller ducka för en albatross som tagit sats för att komma upp i luften men som inte har riktig koll på vad som finns på startbanan.

15 dagar. Totalt 15 minuter regn. Men det var ett hällregn, himlen öppnade sig. Och medan andra sökte skydd så arbetade jag som besatt under de femton minuterna för att få så mycket bilder som möjligt. Efteråt satt kläderna som en slimmad våtdräkt på kroppen. Svartfotad albatross i hällregnet. 300/2,8, 1,3 cropfaktor. Bländare 4, 1/320 s.

I slutet av samma hällregn. Unge skakar av sig vattnet. 300/2,8, 1,3 ggr cropfaktor. Bländarförval, tidsautomatik. Bländare 3,2, 1/1000 s. ISO 320.

Titeln till boken dök upp i huvudet när jag tänkte på de asfalterade landningsbanor som nu håller på att växa igen. Dessa används ju nu istället som utmärkta häckningsplatser. En gammal paroll från 1968, myntat av situationisterna, en liten liten grupp konstnärer m.fl. i Paris; den dök upp i bakhuvudet. På tyska kom jag ihåg parollen: Unter dem Pflaster liegt ein Strand. Eller: "Under asfalten finns en strand."

Och om den parollen för situationisterna kanske var symbolisk, så var ju uttrycket här på Midway bokstavligt sant här.  Så jag tänkte: detta måste bli titeln. Fast om man byter ut "finns" till "vilar" blir den litet mer poetisk: UNDER ASFALTEN VILAR EN STRAND.

Det franska uttrycket innehöll för övrigt inte ordet asfalt, det härstammar ju från maj 68. Så det var "Under gatstenen" i sin ursprungsformulering.

Men visst är det en bra titel. Hoppingivande.

De var nyfikna och kom väldigt nära, ibland pickade de rent av på frontlinsen. Här ligger jag på marken och fotograferar snett uppåt. Fullformatskamera. 14/2,8, bilden är beskuren. Bländarförval, tidsautomatik. Bländare 11, 1/640 s. ISO 400. Efterföljande fokus, med alla fokuspunkter inkopplade. Eftersom de rörde sig snabbt.

Nu är albatrosserna skyddade. Men när öarna var marinbas var det naturligtvis annorlunda. Kanske skulle man kunnat tala om flamberad albatross på den tiden; soldaterna använde nämligen inte sällan eldkastarna för att få bort albatrosserna från landningsbanorna.

På tal om det här med flygteknik: en märklig sak inträffade en dag när jag cyklade tillbaka till logementet. Sex-sju meter framför mig - jag cyklar långsamt - dimper en laysanalbatross ned, den "dimper" verkligen ned, den landar nämligen lodrätt, men tackolov på fötterna. Jag tror inte mina ögon. Den skakar av sig litet grann, kollar läget runt omkring, "det var väl ingen som såg mig", och jag stirrar förundrad på den. Sedan tittar jag upp, sex-sju meter upp går en trädgren ut. Den måste helt enkelt ha missat trädgrenen, krockat och därpå farit rakt ned i backen. Ja, det gick ju bra i alla fall.

Men av just den anledningen har man tagit bort alla gamla ledningar med mera i luften.

Albatrosser vid den landningsbana som hålls öppen för de cirka 40 landningar som görs per år, alltid nattetid, av hänsyn till albatrosserna. 70-200/2,8 vid 110 mm. 1,3 ggr cropfaktor. Bländarförval, tidsautomatik. ISO 400. Bländare 6,3, 1/320

Kommentarer
Postat av: Matilda

Hej Brutus!

Tycker du är helt fantastisk som får till så otroliga bilder! Jag har några frågor till dig.

Hur gammal var du när du började fota på riktigt? Jag är själv 22 år och fågelintresserad, har börjat fota lite smått men är osäker på vad jag ska använda mig av för kamera till en början.

Fråga 2: Ugglor är mina favoriter (efter tjädern), men jag har aldrig lyckats hitta det rätta tillfället att fånga en uggla på bild, annat än kattuggla. Har du några speciella knep när det gäller att hitta ett bra "uggleställe", eller har du bara ren tur?

Fantastiskt blogg iallafall, blir lika glad varje gång du uppdaterat!



Mvh, Matilda

2010-06-29 @ 20:45:51
Postat av: erik

Meningen som din boktitel baseras på blev aktuell igen förra året med svenska Deportees låt med samma namn: "Under the pavement the beach":

http://www.youtube.com/watch?v=Ja04EEmLWU4

2010-07-04 @ 22:59:21
Postat av: Dick

Superba bilder. Sökte på bloggar teknik, och detta kom upp bland förstasidesvaren. Jag undrade vad biätarfågeln är för en. Men hursomhelst, full poäng. MVG !

2010-12-09 @ 22:37:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0