Ett visst risktagande ingår nog

"In action". Bilden tagen med EOS-1 D Mark IV och EF 300mm f/2,8 L IS USM II. Foto © Agneta Östling.
Jag håller på att göra en bok, som ska komma ut på Norstedts till hösten. TIteln är "Konsten att fotografera fåglar och andra djur". Jag har ju hållit på med mycket annat, från isbjörnar till västindiska sjökor (undervattensfoto var det jag började med), men jag har inte använt det andra materialet i böcker.
Min hustru följer ju gärna med mig på mina resor, och för boken behöver vi bilder på fotografen "in action", som layoutaren Fredrik Granath säger. Därför har hon nu börjat ta litet bilder på mig. Den första bilden i bloggen är från Florida när vi ska fotografera rosenskedstork och pelikaner med flera andra arter i Tampa Bay.
Vad som inte syns på bilden är att stativet krävde extra försiktighet, det ena benet hade precis gått av och jag var tvungen att använda rätt mycket silvertejp för att få det att stå upp. Men jag lyckades i totalt sju timmar utan att det blev oavsiktliga undervattensbilder, det vill säga utan att jag doppade kamerahus och objektiv i vattnet. Att tejpa ihop stativben med fästet rekommenderar jag inte andra att göra, det är bättre att skaffa ett nytt och gärna rejälare stativ. Min plånbok har dock gjort att jag tvingats försumma vissa inköp de senaste två åren. Som till exempel ett stabilare och hållbarare stativ. (Dock, den oumbärliga silvertejpen följer numera med på alla resor.)
Viktigast var nu att jag skulle få bilder, och jag ville att de skulle vara tagna på en så låg nivå som möjligt, bokstavligt talat.
Ett visst risktagande ingår nog i varje naturknäppares vardag.

Kommentarer
Postat av: Sven Thunell

Det ser onekligen lite spännande ut med bara decimetern kvar tills vadarna översvämmas. Jag uppskattar mycket redan idag att du skriver ut hur bilden är tagen.



Ser fram emot boken håller tummarna för silvertejpen håller tills du får tag i ett nytt stativ.



/Sven

2012-04-01 @ 16:09:06
Postat av: Bengt-Olof Johanson

Vad vore livet utan silvertejp? Mycket besvärligare!

Tack Brutus och då även Agneta, för alla bilder ni serverar!

/BOJ

2012-04-03 @ 20:36:58
Postat av: Sami

Först och främst måste jag tacka dig Brutus för alla bilder och inlägg du bjuder oss läsare på. Jag är mitt i studierna och ska snart införskaffa mig min första glugg från L serien av canons fasta tele objektiv. Det blir 400/5.6, har du några tips på smidiga stativ samt huvuden som klarar gluggen bra?.



Tack ännu en gång, alla dina böcker finns i samlingen och det är därifrån jag hittar alla tips och lyckas med mina bilder.



/ Sami

2012-04-05 @ 11:23:37
URL: http://www.ihyttan.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0