Några bilder på väg hem från Alaska och Florida

Vithövdad havsörn. 800mm f/5,6.
Efter kalla dagar i Alaska med bland annat vithövdad havsörn hade vi bestämt oss för en veckas semester i Florida, bad kombinerat med fågelfotografering. Det blev mer fågelfotografering än tänkt, min hustru brukar dröja kvar längre än jag på de flesta platser.
På väg till flygplatsen med marginal lägger jag upp några bilder från i morse, första gången jag hittat en plats med hyfsat motljuis med häckande amerikansk gråhäger.Tre kvart hade vi på oss men man hinner ta en hel del bilder på den tiden om ljuset och situationen tillåter det. Första gången vi besökte platsen var faktiskt igår eftermiddag, en ny upptäckt.
400mm f/2,8 plus konverter. Nästan siluett mot soluppgången.
DEn korta tiden gjordeegentligen inte mycket. Efter trekvart började ljuset ändå bli hårt, så är det ju så här långt söderut.
Amerikanska gråhägrar, Florida. 400mm f/2,8 plus 1,4 ggr konverter (560 mm).
Ljuset förändras snabbt och efter ett par timmar är det ändå nästan alltid lika bra att ge upp, om man inte har tur och får moln eller hittar fåglar i skugga. Möjligen kan motljusbilder fungera innan solen står alltför högt upp. Mitt på dagen är skuggan minimal härnere.
400mm f/2,8 plus 1,4 ggr konverter (560 mm).
På väg därifrån när jag håller på att plocka ihop utrustningen sätter jag på 24millimetersgluggen med ljusstyrka 1,4 och tar en sista bild på gråhägrarna innan vi åker hemåt, denna gång genom 400mm-gluggen.
24mm f/1,4, full öppning.
Bilderna jag lagt upp i de nya bloggarna är tagna från jpg-filerna med snabba justeringar, jag kör parallellt med RAW och jpg, men eftersom jag inte alltid har tid att redigera kör jag ibland jpgbilderna. Kvaliteten i dag är så bra och man slipper mycket av arbetet med RAW-filerna.
På väg till flygplatsen hinner jag inte lägga in data om exponering med mera, men jag kommer att lägga in det när jag väl är hemma. Som nybörjarfotograf hade jag stor nytta av att se vilken slutartid och bländare proffsfotograferna använde.

Kommentarer
Postat av: Anette

Du tar fantastiskt fina bilder. De är ljuvligt ljuvliga att se..



A..

Postat av: Bengt-Olof Johanson

Brutus, det är du som är proffset nu och vi andra amatörer tar tacksamt emot alla tips vi kan få!

/BOJ

2012-04-03 @ 20:45:22
Postat av: Brutus Östling

PS. Ni har väl sett skatan uppe till vänster i bilden, en sådan detalj betyder mycket i bilden, tycker jag. Körde ut den i 110 cm i dag för en liten utställning i Eslöv, eller snarare i morse kl. 5.oo blev jag klar med utskrifterna. I det formatet syns den bättre.

2012-04-04 @ 22:40:44
Postat av: Sven Thunell

Jämförelsen med skatan är riktigt fin. Det är svårt att se hur stor örnen är utan något man känner till i närheten. Mycket fin bild!

2012-04-07 @ 07:09:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0