Lär av de gamla mästarna!

Trutfåglar under ett liten vattenfall. EOS-1 DX, förhandsversion. EF 70–300 mm f/4–5,6 L IS USM vid 108 mm. Exponering:. 1/30 s., bl. 16, ISO 50. Manuell.
 
Samtidigt som jag är i slutfasen av mitt arbete på en tjock bok med titeln "Konsten att fotografera fåglar och andra djur" (utkommer i mars på Norstedts) håller jag denna vecka på att göra klar en utställning som har vernissage på lördag den 20 oktober. Jag återvänder till Stockholm och Järfälla där jag växte upp. Utställningen ska hänga i Järfälla konsthall, Jaobsberg. Jag hoppas att några ska bli litet förvånade, här blir det delvis annorlunda bilder som till 80–90 % inte tidigare varit med i böcker och inte heller publicerats på annat håll. Mest är det nya bilder från i år.
 
Jag tror att vi som knäpper naturkort kan lära en del av forna tiders porträttfotografer, de gamla svartvita mästarna. 
 
Underexponering är en gammal metod som svartvita porträttfotografer använde, samma med en svart bakgrund i studion. Bland svenska naturfotografer har Tom Svensson på Nordens Ark utvecklat underexponeringen till en egen teknik när han fotograferat varg i djurparken eller lejon i Sydafrika, den engelske naturfotografen Andy Rouse arbetar också med underexponering, men inte lika mycket, men han väljer gärna också mörka bakgrunder.
 
För tio år sedan tog jag mina första trutbilder med en i det närmaste svart vattenyta, en av bilderna blev omslag på min första bok. I bilden ovan är det berget som ligger i total skugga och därmed även ger ett svart vatten – vattnet reflekterar bakgrunden – medan porträttfotograferna använde en svart bakgrundsduk för att uppnå samma effekt av djup. 
 
För att uppnå full effekt får jag underexponera – eller exponera manuellt som här. Kontrasten får gärna vara stark, det ökar dramatiken.
 
För att få vattendropparna som streck måste jag ha en längre slutartid, här har jag använt 1/30 sekund. 
 
Telezoomar med zoomområdet 70-300 mm brukar förknippas med nybörjarfotografen. Jag använder allt oftare precis samma zoom, bara i en litet dyrare och vattentät version. Zoomområdet är väldigt användbart i just sådana här situationer.
 
EOS-1 DX, förhandsmodell. EF 70–300 mm f/4–5,6 L IS USM vid 170 mm. Exponering: 1/1250 s., bl. 9, ISO 320. Manuell.
 

Kommentarer
Postat av: Arne Bivrin

Ruggigt fina bilder. Kvaliteten sitter inte i fåglarten. Ljuset är allt. Kul att läsa bloggen igen. Är boken klar nu?

2012-10-16 @ 23:12:44
URL: http://arnebivrin.se
Postat av: Tina

Vilka vackra bilder i din blogg. Jag blir alldeles hänförd. Nu ska jag titta igenom bloggen och bilderna närmare :)

2012-10-17 @ 22:26:18
URL: http://tinaspicture.blogg.se
Postat av: MICKAN¸.•°`♥✿⊱╮

Tack för detta.

Vilka grymt häftiga bilder!!!

2012-10-18 @ 10:03:13
URL: http://kodexet.blogspot.com
Postat av: Fotograf Annie

Vackra bilder med underbart ljus :)

2012-10-18 @ 18:58:50
URL: http://blogg.anniesfotografier.se
Postat av: Sven Thunell

Härligt ljus i bilderna.

2012-10-19 @ 18:38:09
Postat av: research paper writing

Amazing post! Thanks a lot for sharing.

Postat av: Morgan

Ett mycket givande inlägg!
Lycka till med nya boken..-Jag väntar på den!
Morgan

2012-10-23 @ 22:01:32
URL: http://www.mojjephoto.com
Postat av: Jenny

Vilka vackra bilder! :-) Det är öht roligt att variera, leka och prova sig fram med slutartider och exponering - om man har tid - tycker jag. :-) Den nedersta bilden här tycker jag är helt underbar, vackert fångad!

2012-11-08 @ 10:21:33
URL: http://jennymo.se/fotobloggen
Postat av: MICKAN¸.•°`♥✿⊱╮

Måsen finns med på en av bilden i almanackan också :)

2012-11-15 @ 07:56:22
URL: http://kodexet.blogspot.com
Postat av: Ronnie

Intressant läsning o det där med underexponering för att få dramatiska bilder i svartvitt kan vara värt att testa. Fina bilder , den sista funkar nog både med o utan vattendroppar.

2012-11-22 @ 06:00:05
URL: http://www.ronniesfiske.se
Postat av: Fattiglappen

"Telezoomar med zoomområdet 70-300 mm brukar förknippas med nybörjarfotografen."

Nu har jag nog hållit på ett tag, men använder trots det min gamla Canon 70-300 f/4-5,6 IS USM, inte pga av att jag är nybörjare utan pga av min ekonomiska situation, det är ju inte alla förunnat att kunna slanta upp pengar till 300 f/2,8:or eller 500 4:or osv. Utan istället blir det huka i gömslen och trolla med knäna för att komma inpå och få hyffsad skärpa i vevan, men lika roligt för den delen :-) Tack för en bra blogg!

2012-12-13 @ 11:11:55
Postat av: MICKAN¸.•°`♥✿⊱╮

ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR!

2012-12-28 @ 09:45:58
URL: http://kodexet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0