"Strandsatt" på albatrossön


Laysanalbatrosser i det ogräs man vill rensa bort från ön. Som besökare på ön kan man göra någon dags frivilligt volontärarbete genom att bland annat rensa bort oönskad vegetation och plantera nytt gräs. Ska bli kul att se om gräset tog sig om jag återvänder. Det var ett välkommet avbrott i allt fotograferande, eftersom jag behövde gå ner i vikt passade jag på att arbeta litet extra hårt. 300/2,8 plus 1,4 ggr konvertyer (420 mm), plus 1,3 ggr cropfaktor i kameran. Bländarförval, tidsautomatik. ISO 500. Bländare 6,3, 1/800 s.

Det största hotet mot många albatrossarter är långlinefisket. Linorna kan vara flera mil långa, med betesfisk som albatrosser och andra havsfåglar går ner för att fånga men i stället fastnar de på krokarna.

Det har hänt saker, på en del håll är långlinefisket förbjudet, på andra håll lägger båtarna ut ytterligare ett par linor utanför de två fiskelinorna, ett par extra linor med en typ av "flaggningssystem" som skrämmer bort havsfåglarna och gör att de inte går ner mot bytesfisken. Men fortfarande är långlinefisket det absolut största hotet mot albatrosserna.

Laysanalbatrossen respektive den svartfotade albatrossen tillhör inte de hotade arterna. Det gör däremot till exempel vandringsalbatrossen, den största arten med mer än tre meter mellan vingspetsarna. En annan hotad art är shorttailed albatross; jag vet inte om den har ett svenskt vedertaget namn.



Laysanalbatrossen gick nyfiket fram för att undersöka mig och kameran. Jag satt på marken. Just den raktecknande 14 mm-linsen har en välvd frontlins, och den ville de gärna picka på. Fullformatskamera. 14/2,8, beskuren. Bländarförval, tidsautomatik. ISO 400. Bländare 10, 1/400 s.

I slutet av andra veckan på Midway hörde jag att man sett en "kortstjärtad albatross" två gånger vid ett par av landningsbanorna. Jag ägnade rätt många timmar åt att cykla omkring och leta efter den. Visserligen utmärker den sig genom sitt utseende och sin storlek, men bland en miljon albatrosser, ja det är inte säkert att man hittar den i myllret. Till slut fann jag den, höll avståndet och fotograferade den från cykelbanan som går runt den landningsbana som fortfarande används för nattflygen. Men den satt bara där, inget hände. Jag cyklade vidare och återvände till platsen vid 17-tiden, först hittade jag den inte igen men sedan fick jag syn på den. Jag la mig ner med längsta telet och den dubbla konverter en bra bit bort på cykelbanan. Jag tänkte att nu ligger jag här och väntar tills den eventuellt reser sig. Tiden gick, strax efter kl. 19 går solen ned. Bara fem, tio minuter innan solljuset försvann reste den sig och jag fick några riktigt bra porträtt.



































Midway Atoll är inte amerikansk mark, även om USA bestämmer över de två öarna. Man måste visera för att ta sig tillbaka till Hawaii. Rökförbudet infördes sedan man upptäckt att albatrosserna nyttjade kubanska cigarrer. Skämt åsido, albatrosserna häckar överallt, även intill bensin- och oljedepåerna. Fullformatskamera. 14 mm.

Man tar sig runt på Midway Atoll med en cykel, som går att hyra för en billig penning, eller med någon av de golfbilar som militärerna själva använde. För egen del var cykel det bästa, stativet hade ändå gått sönder på andra dagen så jag hade bara ryggsäcken med två kamerahus, ett fullformatshius med 14 mm vidvinkel - jag upptäckte ju rätt snart att albatrosserna var nyfikna om jag låg ner på marken, de kom fram och undersökte både mig och kamerautrustningen. Och 14 millimetern var tydligen extra intressant, de kom flera gånger fram och och om jag låg ner eller satt stilla på marken pickade de på den välvda frontlinsen, visserligen kunde ju linsen tagit skada men det var en risk jag tog, det är inte varje dag man har fåglar, allra minst albatrosser, som kommer fram och hackar på frontlinsen. Förutom fullformataren hade jag med mig en snabbare kamera med 1,3 ggr cropfaktor, en normalzoom, 70-200-zoomen samt 300-millimetern och ett par konvertrar. Det var allt.

Laysanalbatrosser med elverket i bakgrunden. Fullformatskamera. Zoom vid 32 mm. Bländarförval, tidsautomatik. Bländare 4,5, 1/1250 s.


















Uppemot en miljon laysalbatrosser och några hundra tusen svartfotade albatrosser. Sen hörde jag att någon sett en enstaka shorttailed albatross på olika ställen vid ett par av landningsbanorna. Jag letade i två dagar och fann den till slut. När de ligger ner bland så många albatrossert kan det vara svårt att hitta dem, även om den har ett särpräglat utseende. Tog några bilder när den bara låg på behörigt avstånd. Sedan la jag mig ner en bra bit bort på cykelbanan invid den enda öppna landningsbanan för flygplan, och jag hoppades att den kanske skulle resa sig. Jag ville absolut inte störa den så jag låg helt stilla. Det här var näst sista dagen, så jag hade redan det mesta i bildväg, och därför kunde jag strunta i andra bilder även om det närmade sig perfekt kvällsljus. I två timmar låg jag stilla, inget hände. Men fem minuter innan solen gick ned helt reste den sig och jag fick ett par bilder i kanonljus. 300/2,8 plus 2 ggr konverter (600 mm), plus 1,3 cropfaktor i kameran, litet beskuren eftersom formatet på bilderna i bloggen är så litet. ISO 200. Bländarförval, tidsautomatik. Bländare 5,6, 1/500 s.

Jag hade gärna haft 16-35 millimetern. Men saken är den att resan började litet oturligt. När jag steg av i San Fransisco för att gå igenom den amerikanska tullen upptäckte jag att den incheckade hårda väskan hade öppnats. Inuti den har jag alltid en mjuk kameraväska. Den var nu helt vidöppen, och borta var såväl fullformatshuset, 16-35 mm-zoomen som min alldeles nyinköpta raktecknande 14/2,8. Den litet billigare normalzoomen, den hade de däremot inte snott. En viss panik infann sig, flygbolaget bad mig vänta med anmälan tills jag var framme och istället springa till anslutningsflyget till Honolulu. Väl i Honolulu var deras bagagedisk stängd för natten så inte heller där kunde jag göra en stöldanmälan. Inte för att det hade hjälpt.

Tur nog hade jag några timmar på mig på morgonen innan jag var tvungen att ta mig till nästa flyg, det lilla flygplanet som skulle ta mig och 13 andra passagerare den 150 mil långa vägen till Midway. I handbagaget hade jag ett kamerahus, 300 millimetern, datorn och 70-200-zoomen.



Laysanalbatross. 300/2,8, plus 1,3 cropfaktor i kameran. Manuell exponering kör jag helst när det handlar om väldigt ljusa fåglar, eftersom man lätt riskerar bränna ut stora partier, exponeringsmätaren tar hänsyn till mörka bakgrundspartier och ger för mycket ljus för fågeln. ISO 100. Bländare 4, 1/2000 s. Om man använder exponeringsautomatiken för ljusa fåglar och en mörk bakgrund, som till exempel skog, vatten, berg, ja då kan man behöva exponeringskompensera nedåt upp till 2,5, rentav 3 steg, i alla fall om det är skarpt solljus. Helt enkelt för att inte bränna ut de vita partierna hos fåglarna, som just i solljus kan reflektera väldigt mycket ljus. - Vad man då får göra i efterhand är kanske att lätta upp det mörka i stället. Jag brukar "pjatta", som det hette förr under mörkrumstiden. Då ställer jag skuggningsverktyget i Photoshop på att det ska lätta upp mellantonerna, och jag ställer in verktyget på ungefär 7-8 % uppljusning. Behövs det pjattar jag två gånger. Varför just mellantonerna? För att om jag ljusar upp högdagrarna, då riskerar jag att bränna ut dem. Och sätter jag verktyget på skuggor, ja då förlorar jag ju kontrasten, det svarta blir för ljust.

I den första kameraaffären jag hittade (stadens största)  hade de inget fullformatshus inne, det sista såg bäras ut av en kund när jag kom in i affären. Jag hade begränsat med pengar på kontot. Så i valet mellan 16-35-zoomen och 14/2,8 (de hade båda) valde jag 14/2,8:an, eftersom jag inte hade ett fullformatshus. På väg med taxi till den andra flygplatsen där det lilla flygplanet avgick ser jag en annons i tidningen, en liten affär säljer det fullformatshus jag blivit av med. Taxichauffören kör dit, jag rusar in och för mina sista slantar köper jag ett fullformatshus. (Nu blev det alltså fullformatshus och 14 mm, hade jag vetat att jag kunde få tag på ett fullformatshus vid första butiken hade jag troligen köpt 16-35-zoomen istället för 14 millimetern.)

Men nånstans var det ju ändå tur att jag fick tag i både hus och supervidvinkel.

Efter motorhaveriet på flygplanet vid fösta fördsöket att ta sig hem - se tidiogare blogg - var ju frågan hur vi skulle komma tillbaka till Hawaii. 150 mil är för långt för de flesta mindre flygplan, man måste ha reservbränsle i tanken. Det lilla flygbolaget som sköter flygtransporterna till Midway fick efter några dagar tag i en Lear-Jet, men den kunde bara ta tolv passagerare. Två fick offra sig och stannade kvar, för mig var det ju ingen direkt uppoffring, jag skulle få mer fotograferingstid på den här fantastiska atollen, den andre som "offrade" sig var en av världens bästa undervattensfotografer.

Till slut lyckas flygbolaget få tag i en "ny" motor, det vill säga en renoverad äldre motor. En vecka har gått, även de två piloterna är ju för övrigt strandsatta på atollen. Tanken är att jag ska åka tillbaka med det fraktplan som kommer med motorn och tre flygplanstekniker. Men som alltid när det gäller USA numera, så är byråkratin tilltrasslad. Meningen var att jag skulle sitta i cookpit och sedan gå med fraktplanets piloter genom deras egen viserings- och passkontroll. Men några timmar innan jag ska kliva på fraktplanet kommer ett nytt besked. De kan bara ta mig genom passkontrollen på natten, det är inte den ordinarie passkontrollen, om jag har ett arbetsvisum i USA. Byråkrati. Tji hemresa med det planet.

Den andre fotografen kommer iväg, eftersom han är amerikan, bosatt och verksam på Hawaii. Men jag blir kvar. Inte för att jag är helt olycklig. Kanske litet orolig för att flyga med det plan vi haft ett motorhaveri med. För nu var meningen att jag skulle vänta till dess att flygplansteknikerna fått motorn i ordning och man hunnit provflyga planet med den "nya" motorn i minst sex timmar.

Nåväl, det innebar ytterligare några dagar på Midway, ännu mer bilder, bland annat den på den kortstjärtade albatrossen.



En variant på tidigare bild - se tidigare blogg. Tycke och smak avgör vad som är bäst. Den andra, som är hårdare beskuren, tycker jag kan ha en fördel i att den är litet mystisk, man får tänka till ett kort ögonblick på vad det är man ser. 300/2,8, plus 1,3 ggr cropfaktor i kameran. Manuell exponering. ISO 100. Bländare 5, 1/2000 s.

Och när det väl är dags att verkligen åka hem, då känner jag mig rätt färdig, och jag vet redan att det här ska bli en bok.

Några sex timmars provflygning hinns inte med, men motorn fungerar så bra att de får klartecken (efter vissa svårigheter, det är helg i USA) att flyga ändå.

På planet hinner jag inte oroa mig, vi lyfter vid två-tiden på natten och jag sover mestadelen av de fem timmarna tillbaka till Honolulu.

Hem har jag kommunicerat med långsam internetuppkoppling, på nätterna gick det att ta sig fram. Telefon fungerade inte till Sverige. Och den lilla resebyrån i Göteborg, som jag använder för alla mina flygbiljetter även om just USA är deras specialitetet, har lyckats ordna en ändring av min flygbiljett hem från Honolulu till den ringa kostnaden av 150 USD.

Att det blev snabba puckar när jag efter tre nätter på tre olika flygplan till slut anländer till Kastrup på fredagsmorgonen är en annan historia. Jag hade fem timmar på mig att ta mig upp till mitt föredrag på Fotomässan i Göteborg.



Laysand-and. En av världens mest hotade arter, det finns kanske högst ett par hundra individer, man har utplanterat några på en närliggande ö. Jag la mig ner en bit från vattnet på den blöta marken, jag ville absolut inte störa de fem-sex änder jag såg på håll. Det är en annan sak att änderna sedan själva ibland kommer flygande och landar mitt bland de gamla militärbarackerna, en gång bredvid cykelstället. Efter någon timme var ett par av dem inom "skjuthåll", och när de börjar bada vet man att de känner sig ostörda. Sedan får man lugnt ligga kvar tills de beger sig därifrån själva. 300/2,8 med 1,4 plus 2 ggr konverter (=840 mm), plus 1,3 ggr cropfaktor i kameran. Manuell exponering, det är lätt att helt bränna ut de ljusa partierna vid ögonen annars. ISO 500, 1/800 s, bländare vet jag inte eftersom kameran luras av att jag sätter två konvertrar efter varandra, troligen nedbländat 2/3 steg för att få skärpa, risk att det inte blir skarpt med två konvertrar annars.
Nyckelord:



RSS 2.0