Två intervjuer om nya boken

I dag panikresa till Stockholm, upp halv tre. Min vän Bo hjälpte mig med körningen. Sedan intervju om nyas boken med Radio Stockholm och i Malous Efter tio på TV4. Panik, i morgon bär det av till Sydgeorgien och Antarktis och jag har inte börjat packa.
TV4 Efter Tio Brutus
Radiointervjun hitttar man på P4 Stockholm Mötet, www.sr.se
Nyckelord:



Lekfulla fjällrävar och förundrade barn

Vid flera av besöken var fjällrävarna på lekfullt humör, en av dem sprang fram och tillbaka över lyan. EOS-1 D Mark IV, EF 800 mm f/5,6 L IS USM. ISO 400, bländare 7,1, 1/1250 s. Bländarförval, tidsautomatik.
Senare i augusti återvände jag med min hustru och mina fyra barn till fjället med fjällrävarna. Vi campade en bit därifrån, fyra kilometer från fjällrävslyan. Nu var det rejält kallt på morgonen, men spännande för barnen, som är tre till elva år.
Sedan smög vi oss fram för att kolla fjällrävarna med längsta teleobjektivet. Agneta tog med sig Eddie, 9, och Alice,11, de hukade sig när de kom närmare. Sedan var det Isaks tur, han fyllde sex år i somras. Theodor var litet för liten. Gissa om de var storögda när vi låg på långt håll och kikade på fjällrävarna. Några bilder blev det inte, vi ville inte gå riktigt så nära.
Vi hade dubbel tur. På väg upp fjället stötte vi på myskoxar på hundra meters håll, och när vi körde ner med bilen såg vi en grupp myskoxar ännu närmare. Här var inte bilderna det väsentliga, men däremot upplevelsen att få se dessa bjässar ute i naturen, i vilt tillstånd.
För att få en bättre rörelseriktning har jag spegelvänt bilden, något jag numera tycker är okej i många fall, dock inte i pressfotografin. Men första gångerna jag levererade bilder till magasin blev jag litet chockad när vissa bilder plötsligt var omvända, men de erfarna formgivarna förklarade för mig att det har man gjort i åratal, och långt innan den digitala eran.
Nyckelord:



Inte bara fåglar – mötet med fjällrävarna i augusti

Ung fjällräv i Norge, augusti. EOS-1 D Mark IV, EF 800mm f/5,6. ISO 800. Bländare
6,3, 1/2000 s. Bländarförval, tidsautomatik.
Jag fotograferar inte bara fåglar, vilket för övrigt är arbetstiteln på en bok jag lovat Norstedts om något år.
I somras var jag uppe ett par dagar i norska fjällen, en naturvårdare som arbetat med fjällrävarna där i tjugo år visade mig en av lyorna. I år var det ett bra både lämmel- och sorkår, och ovanligt många ungar som kunnat äta sig mätta lär ha blivit resultatet i både Sverige och Norge.
Men fotograferar man fjällrävar måste man tänka efter om man verkligen kan göra det utan att störa. För fjällräven är en till sin numerär utsatt art.
I augusti är ungarna så stora att de börjar röra sig mer fritt. Föräldrarna vakar fortfarande över lyan, och skulle något hotfullt dyka upp skäller de.
Jag ålade mig fram till en bra plats där en annan fotograf hållit till, och när jag låg där störde jag inte. Hör man varghonan skälla, då stör man förmodligen. Det hände inte mig, men under sommaren vandrade ett par personer rakt upp på lyan och satte sig där. Märkligt nog var dessa till råga på allt forskare, inte involverade i fjällrävar men de borde ändå ha vetat – och min vän som var där i juli skällde ut dem.
Dock är fjällrävar nyfikna, i synnerhet ungarna. Och ligger man väl där kan det mycket väl hända att någon individ går närmare för att undersöka vem som ligger där uppe på den lilla kullen bakom en sten.
Porträttet på den unga fjällräven fick jag med längsta telet när den nyfiket kom fram och skulle undersöka vem jag kunde vara.
Man ska veta att fjällrävar är rätt nyfikna, många är de som stött på en fjällräv på sina vandringar och räven har inte alls vikt undan utan snarare kommit fram till dem på bara någon meters håll.
På flera håll i Sverige är det inte tillåtet att närma sig fjällrävslyan, man ska hålla några hundra meters avstånd. Tänk på att kolla upp vad som gäller. Och även om det skulle vara tillåtet, måste man närma sig mycket försiktigt och ändå hålla vederbörligt avstånd. Ett bra sätt att inte störa är att åla sig fram.
Jag vet att det är lätt för mig att säga att man ska hålla avstånd, jag som arbetade med 800 mm som kortaste brännvidd, alltsomoftast satt dessutom 1,4-konvertern på, det vill säga min brännvidd var 1120 mm vilket med 1,3 gångers cropfaktor blir motsvarande 1500 mm brännvidd.
Om bilden med dess oskarpa bakgrund vill jag säga, använd det långa telet för att åstadkomma korta skärpedjup!
Skärpedjupet blir extremt litet med 800 mm när djuret kommer nära. Bakgrunden som ligger 20-30 meter bort blir verkligen helsuddig. Jag har beskurit ungefär 25 % av bilden när jag nu lägger upp den så här lågupplöst. Jag lät bli att ändra clarityn i bilden som helhet, klarheten som det heter på svenska, det vill säga jag har låtit mellantonskontrasten i bilden som helhet vara som den var. Normalt brukar man ju öka mellantonskontrasten litet när man tar fram en bild som ska användas. Mellantonskontrasten ökar inte minst skärpeupplevelsen. Ansiktet och räven ökade jag däremot mellantonskontrasten i. Genom att öka kontrasten en aning känns ansiktet skarpare, och är ögonen bara litet oskarpa kan redan en lätt ökning av kontrasten göra susen. Ögat upplevs då som skarpt. Om detta och många andra användbara tips för fågel- OCH djurfgotografer ska jag för övrigt skriva i en bok som kommer till våren på Norstedts.
Nyckelord:



Kort tv-intervju med anledning av de falska lodjursbilderna

Förra veckan föreläste jag i Sundsvall och Ljusdal. SVT hann med en kort intervju innan föreläsningen i Ljusdal. De inklippta bilderna när jag ska plåta lappugglan i Västmanlandsskogen är från ett ett och ett halvt år gammalt Aktuellt-inslag.
Här hittar du inslaget!
Nyckelord:



Funderingar om vad som är viktigt med anledning av en aktuell diskussion kring Terje Hellesös lodjursbilder

Jag är ute och föreläser på höstarna, och i år får jag inte sällan frågan om jag tror att många naturfotografer klistrar in djur i bilderna. Därför är det nog tyvärr tvunget att säga något om höstens mest omdebatterade händelse inom fotografin, Terje Hellesös inklistrade lodjurs- och andra bilder. Terje har jag ju känt som en duktig fotograf med en helt egen stil, och han har alltid hävdat att han inte gör något alls med bilderna i Photoshop utan att han gör dem färdiga i kameran.

Att kommentera själva händelsen mer än vad som redan gjorts i tidningar och på olika nätforum är knappast nödvändigt. Men kanske kan några mer generella funderingar vara av intresse.

 

Fick mig nästan att ge upp som fotograf

När jag första gången såg ett par av Terjes lodjursbilder, jag tror det var i juni, då häpnade jag. Framför allt var det en vidvinkelbild på ett lodjur endast några meter framför kameran som fick mig att nästan tappa hakan och ge upp som professionell fotograf. Jag har kanske haft som en förhoppning att jag någon gång i mitt liv skulle få syn på ett livs levande lodjur ute i det vilda, men att få några egna användbara bilder var för mig i det närmaste otänkbart. De enda lodjursbilder jag har i mitt arkiv är från Järvsö Zoo och Nordens Ark, där jag haft fotokurser med Tom Svensson.

Jag var tvungen att visa vidvinkelbilden av lodjuret för min hustru. Samtidigt sa jag till henne att nu hänger jag nog inte med längre som fotograf. "Det är dags att pensionera sig. Jag kommer aldrig att ha möjlighet att vara ute i naturen så mycket att jag kan få liknande bilder." Då hade jag dessutom sett någon av samme fotografs vargbilder och på samma sätt häpnat och förundrats, om än det inte kändes lika otänkbart att få egna bilder av varg i frihet. Någon kort minut var jag i tanken inne på att jag måste flytta till Mullsjö, som måste vara ett fullkomligt eldorado för en wildlife-fotograf.

 

Samtidigt var jag på ett annat sätt glad över att någon lyckats med vad jag uppfattade som det omöjliga.

 

Det visade sig ju senare att det inte bara var för mig bilderna var omöjliga att få. Ett par månader senare ifrågasatte jägaren Gunnar Glöersen i sin blogg bilderna utifrån sin egen rimlighet, och inte långt därefter kunde ett antal hårt arbetande och skickliga datanördar på flashback.org avslöja bilderna som fejk.

Vi vet nu att det verkligen handlade om bildstöld, att Terje använt andra fotografers bilder som han klippt in i sina egna bilder. När det här skrivs har kring femtio bilder avslöjats och nu misstänker avslöjarna att tillvägagångssättet med inklistrade djur i bilderna kanske även går mycket längre tillbaka.

 

Att dra slutsatser

Men utan att fördjupa oss i just den frågan: går det att dra några slutsatser generellt om fotomanipulation utifrån detta?

Jag skulle nog vilja svara nej. Det är svårt att dra några slutsatser alls av händelsen av den enkla anledningen att den är unik. Jag har faktiskt inte hört talas om något liknande i fotohistorien. Och då tänker jag inte bara på omfattningen, att det handlar om så många bilder, utan jag tänker mer på alla de påhittade berättelser som vävdes kring fotografens möten med lodjuren och även till exempel vargen. I Terjes bloggar spanns ju en hel mytologi runt bilderna och mötena med djuren ute i naturen.

Hela historien handlar kanske därför inte om bildmanipulation i första hand, inte heller bara om bildstöld (även om det är även det), utan hela historien handlar om något mycket enklare, nämligen om ren och skär lögn.

När det gäller frågan om vad som innebär en manipulation av en bild eller inte så kan vi träta om den i detaljer. Får man göra si eller så, vad kan man göra och vad kan man inte göra?

Men en lögn är en annan sak, och jag tror att vad det till syvende och sist alltid måste komma an på är vad vi berättar om bilden, det vill säga hur vi framställer dess sammanhang. Frågan handlar med andra ord inte om tekniken i sig utan i grund och botten om sunt förnuft.

 

Kasta inte ut barnet med badvattnet!

När jag nu sagt detta vill jag säga något om fotobearbetning. Photoshop har ju i folkmun fått en klang av manipulation, men i själva verket behöver ju till exempel varje råfil framkallas för att bli en fungerande bild. Och så har det på ett vis alltid varit. Den gamla klassiska svartvita fotografins mästare hade aldrig varit mästerfotografer om de inte haft en skicklig kopist som de samarbetade med. Det finns exempel på fotografer, som när de inte längre kunde förlita sig på samarbetet med en viss och mycket skicklig kopist helt plötsligt inte var något längre.

I det klassiska mörkrummet fick man välja ett hårt eller mjukt papper, och detta val avgjorde bildens kontrast, belysningstider påverkade likaså. Och fanns det något som störde i en relativt mörk bakgrund efterbelyste inte sällan kopisten denna för att på så sätt "bli av" med det som störde, kopisten gjorde helt enkelt hela bakgrunden mörkare och detaljen försvann. Och om till exempel ett människo- eller ett djuransikte var för mörkt – regel snarare än undantag – pjattade den svartvita kopisten ansiktet så att det blev ljusare och mer "synligt".

Det klassiska mörkrummets verktyg har numera i det digitala mörkrummet förfinats, och nya har tillkommit. Vi ska inte kasta ut barnet med badvattnet bara för att några bilder ibland framställs i berättelserna som något annat än de är. Utan Photoshop eller liknande verktyg skulle inga digitala bilder alls framställas, i alla fall inga bilder som någon vill se på.

Just frågan var gränsen går när det gäller vad man bör göra eller inte göra kan och kommer alltid att vara flytande. Men en flytande gräns är en sak, den kan man ständigt diskutera var den går; en uppenbar lögn är en helt annan sak, då har fotografiet och berättelsen om fotografiet för länge sedan passerat en gråzon.

 

En helt annan historia

Den duktige naturfotografen Magnus Elander sa en gång – det var sju-åtta år sedan – att man inte får bli stenhård fundamentalist i någon fråga, allra minst denna. Allt är inte alltid bara svart eller vitt. Låt mig berätta en annan historia, där manipulationen hade ett helt annat syfte än att göra fotografens bild bättre. En erfaren pressfotograf berättade för mig hur han en gång lät klona bort ett munsår på en skolflicka. Pressfotografen fotograferade flera timmar i skolan, och flickan ville på alla sätt dölja sitt munsår som hon skämdes för. Hon höll handen för läppen på varenda bild han tagit. Men på fotografens bästa bild hade hon missat det, och munsåret syntes. Fotografen som är en mycket varmhjärtad person klonade då bort det lilla munsåret före tryck. Av ren omtanke. Han ville inte såra den stackars flickan.

Jag tycker det är en vacker historia, den berättar om vikten av att vi tar hänsyn till dem vi fotograferar. Vi kliver in i deras värld, vi har inte rätt att såra eller avsiktligt skada dem vi fotograferar, och det gäller både för den som fotograferar människor och för den som fotograferar djur. Sunt förnuft får gälla. Omtankens princip väger i just detta fall tyngre än fundamentalistens princip att aldrig klona i en bild.

Men den rättfärdigar inte att vi ljuger om bilden.

 

 

Nyckelord:



RSS 2.0