Lekfulla fjällrävar och förundrade barn

Vid flera av besöken var fjällrävarna på lekfullt humör, en av dem sprang fram och tillbaka över lyan. EOS-1 D Mark IV, EF 800 mm f/5,6 L IS USM. ISO 400, bländare 7,1, 1/1250 s. Bländarförval, tidsautomatik.
Senare i augusti återvände jag med min hustru och mina fyra barn till fjället med fjällrävarna. Vi campade en bit därifrån, fyra kilometer från fjällrävslyan. Nu var det rejält kallt på morgonen, men spännande för barnen, som är tre till elva år.
Sedan smög vi oss fram för att kolla fjällrävarna med längsta teleobjektivet. Agneta tog med sig Eddie, 9, och Alice,11, de hukade sig när de kom närmare. Sedan var det Isaks tur, han fyllde sex år i somras. Theodor var litet för liten. Gissa om de var storögda när vi låg på långt håll och kikade på fjällrävarna. Några bilder blev det inte, vi ville inte gå riktigt så nära.
Vi hade dubbel tur. På väg upp fjället stötte vi på myskoxar på hundra meters håll, och när vi körde ner med bilen såg vi en grupp myskoxar ännu närmare. Här var inte bilderna det väsentliga, men däremot upplevelsen att få se dessa bjässar ute i naturen, i vilt tillstånd.
För att få en bättre rörelseriktning har jag spegelvänt bilden, något jag numera tycker är okej i många fall, dock inte i pressfotografin. Men första gångerna jag levererade bilder till magasin blev jag litet chockad när vissa bilder plötsligt var omvända, men de erfarna formgivarna förklarade för mig att det har man gjort i åratal, och långt innan den digitala eran.

Kommentarer
Postat av: chb

Härligt foto. Fjällräven ser så viktlös och avslappnad ut mitt i språnget. Nästan som den tagit en paus i luften för att bara titta sig omkring lite.

2011-10-13 @ 23:53:39
Postat av: Udo

Otroligt nöjd att jag hittat din blogg! Dina böcker är fantastiska, bloggen också!

2011-10-14 @ 11:11:35
Postat av: Mikael Karlund

Riktigt snyggt fångat!Visst är bilden frusen men känns ändå livfull/levande!



//Karlund

2011-10-16 @ 10:05:45
URL: http://karlund.wordpress.com/
Postat av: Eva Kronvall

Att spegelvända en bild är väl knappast något att orda om i denna manipuleringens tid! Älskar den svävande räven...

Eva

2011-10-17 @ 18:01:13
URL: http://skogseva.blogspot.com/
Postat av: Victoria - Foto

Otroligt fin bild!

2011-10-21 @ 16:05:21
URL: http://thevictoriaplace.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0