Färdig bok och dramatiskt motljus

Kronhhjortar strax före solnedgången i den före detta kungliga jakt- och naturparken på Själland. 
EOS–1D X. EF 600 mm f/4 L II IS USM plus 2 x telekonverter (1200 mm). 
Exponering: Bl. 10, 1/1250 s. ISO 640. Bländarförval. Exponeringskompensation minus två steg.
 
Äntligen klar!  Tanken var att skriva en handbok i fågel- och djurfotografering, sidantal 160 som skulle kommit ut hösten 2012. Istället blev det en tegelsten som kom att omfatta det mesta från det mest grundläggande till bildbehandling i Photoshop, nästan 350 sidor. 
Varje steg ledde till ett nytt steg. Och när det mesta redan var täckt, ja då var det lika bra att göra ett riktigt kapitel om bildbehandling också. 35 sidor på slutet som ska omfatta nästintill vad som ryms i en bok. Men utan en massa luft.
Hade jag vetat vad jag gav mig in på hade jag aldrig gjort boken. Men så är det väl med det mesta. Jag hade aldrig startat bokförlag vid 22 års ålder om jag vetat vad det innebar. Elvahundra titlar och trettiotvå år senare vet jag det. 
Kanske är det tur att vi ger oss in på saker utan att veta vad det innebär eller vad det leder till. Hade vi människor inte gjort det hade mycket aldrig kommit till.
Att boken är klar innebär att jag kommer att börja blogga mer flitigt.
Bilden ovan fick jag när jag höll en workshop i maj. Jag väntade på att kronhjortarna eventuellt skulle vända om och passera skogsdungen och därmed komma i motljus med en mörk bakgrund. De vände om och jag hann få två hyfsade bilder innan tillfället var borta. Bilden skulle ha kunnat illustrera det avsnitt i boken som handlar om att medvetet underexponera för att åstadkomma en mer dramatisk effekt. Ett knep jag lärt mig av Andy Rouses böcker och av min vän Tom Svensson, som arbetar på Nordens Ark och fotograferar mycket.
Samma med rödspoven nedan. Den kunde fått vara med i boken, den är egentligen bättre än en liknande bild som nu är med. Men den andra bilden illustrerade bättre mitt resonemang.
 
Rödspov i motljus rakt mot linsen.
EOS-1D X. EF 600 mm f/4 L II IS USM plus 1,4 ggr telekonverter (840 mm).
Exponering: Bl. 5,6, 1/640 s. ISO 2500. Exponeringskompensation: minus, mellan ett och två steg (angivelse saknas).
 
PS. Min bok heter "Konsten att fotografera fåglar och andra djur" (förlag: Norstedts). 
 
 

Kommentarer
Postat av: MICKAN

Boken har kommit. Det lilla jag skummat igenom den, så verkar den riktigt bra.
Nu är det dags att jobba, vare sig man vill eller inte.

Ps. Vad roligt du har skrivit i den :)

2013-06-28 @ 15:11:29
URL: http://kodexet.blogspot.com
Postat av: MICKAN¸.•°`♥✿⊱╮

Din bok är jättebra!
Jag ska definitivt tänka på det du skriver.

Handmatade vilda rovfåglar ... ska se om hökarna här hemma går med på det :)

2013-07-02 @ 21:47:42
URL: http://kodexet.blogspot.com
Postat av: Lovisa - FOTOGRAF

Vilka magiska bilder!

2013-11-18 @ 11:36:26
URL: http://lovisasbilder.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0