En fågelfotografs "hemliga" projekt, del 1: rockklassiker
Alice Cooper, Sweden Rock, juni 2014. 70–200 mm L IS II USM plus 1,4 ggr telekonverter vid 280 mm. Exponering: bl. 4,5, 1/1600 s., ISO 3200.
Det är ingen större skillnad på att fotografera fåglar och heavy metal. Jag slipper gömslen i det senare fallet. Sedan i våras tar jag alltid med mig kameran på konserterna, ibland är det systemkameran (när det går) och i andra fall en kompaktkamera, köpte nyligen Canons G1X Mark II för den högre bildhastigheten och kvaliteten på höga ISO-tal.
Ofta blir det svartvitt. Jag fotograferar i både RAW och JPEG, jag ställer in bildstilen i kameran på Monokrom, ökar kontrasten och använder ibland även de inbyggda filtren i bildstilen. Genom att köra både RAW och JPEG får jag en JPEG-fil i svartvitt, som jag kan titta på direkt på displayen. Men skulle jag ångra mig finns färgerna kvar i RAW-filen.
Många föredrar att göra svartvita bilder ifrån RAW-filerna i efterhand. Det kan vara en god idé eftersom jag har större möjligheter att påverka hur färgerna ska förändras till gråtoner med hjälp av olika filtervärden. Men jag föredrar ändå att köra svartvitt i kameran. Varför? Kanske är det bara en smaksak, men jag upplever det som att jag då börjar tänka svartvitt.
För några bilder går jag i efterhand tillbaka till RAW-filerna för att se om jag med en bättre inställning av färgvärdena kan få en bättre bild. Men ofta blir det JPEG-filerna jag använder. Med rätt bildstilsinställningar kan jag få ett ganska bra svartvitt resultat redan vid fotograferingsögonblicket.
Alice himself och gitarristen Orianthi Panagaris, hon har även spelat med Michael Jackson. 70–200 mm f/2,8 L IS II USM plus 1,4 ggr telekonverter vid 280 mm. Exponering: bl. 4,5, 1/800 s., ISO 3200.
EF 70–200 mm f/2,8 L IS II USM plus 1,4 ggr telekonverter vid 280 mm. Exponering: bl. 4,5,
1/1600 s., ISO 500.
EF 70–200 mm f/2,8 L IS II USM plus 1,4 ggr telekonverter vid 245 mm. Exponering: bl. 4, 1/1000 s., ISO 5000.
70–200 mm f/2,8 L IS II USM plus 1,4 ggr telekonverter vid 280 mm. Exponering: bl. 4,5, 1/125 s., ISO 3200.
EF 70-200 mm f/2,8 L IS II USM plus 1,4 ggr telekonverter vid 280 mm. Exponering: Bl. 4,5, ISO 1/30 s.
Klaus Meine, Scorpions, Dalhalla utanför Rättvik, juli 2014. En riktig klassiker som kom att
förknippas med murens fall och demokratiseringen i öst: Wind of change.
EF 70–300 mm f/4–5,6 L IS USM vid 108 mm.
Rudolf Schenker., Scorpions, Dalhalla, Rättvik. EF 70-300 mm f/4-5,6 L IS USM
vid 214 mm.
Pawel Maciwoda är "ny" i bandet, men han har varit med sedan 2003, det vill säga i 11 år. Dalhalla, Rättvik. Scorpions startade 1964 av Rudolf Schenker, Klaus kom med året därpå. Första albumet gavs ut 1972.
Vad är 65 för ålder när man hållit på sedan 1964?
EF 70–300 mm f/4–5,6 L IS USM vid 150 mm.
Kommentarer
Postat av: Gunilla S.
Häftiga bilder! En riktigt bra fotograf klarar allt. Inte bara världsklass på fågelbilderna. Du borde arbeta här i USA istället.
Postat av: Tammy
Fantastiska bilder, älskar den fina sv/v färgtonen du har!! Och alla sköna uttryck!
Tack bloggkollega för att du tar med oss på konsert :)
Postat av: Bengt M
Jag har alltid gillat dina kaxiga fåglar. Nu kommer jag att kolla in dina bilder på kaxiga rockare. Härlig känsla i bilderna.
Postat av: MICKAN¸.•°`♥✿⊱╮
Vilka bilder du tar!
Alice Cooper var faktiskt inne ett par gånger och tittade på film på biografen där jag jobbar.
Har sett honom live på nära håll också:)
Trackback