Berguvarnas örike, avtagande beckasinspel och sommaruppehåll


Berguven var kanske skadad, kanske hade den hamnat i vatten efter en krock. Min guide, som också är opsyningsman för naturreservatet, kollade den på håll. Canon EOS 1 Ds Mark III, EF 500/4 IS plus 1,4 ggr konverter. ISO 320. 1/800 s., bländare 8. Handhållet.

Var ute i berguvarnas örike tre dagar, om man räknar in de två timmarna den kväll jag kom över med färjan.

Lång körning hem. Två hundra mil återstår till Stehag, utan att ha tänkt på det hade jag passerat polcirkeln på väg upp.

Jag startar med färjan klockan 6.40 efter en ofruktbar sista tur med båten runt berguvriket klockan halv fem på morgonen.

Av en slump kommer jag fram lagom till dubbelbeckasinerna klockan sex på kvällen. Jag kan ju inte motstå ett nytt besök. Man kan ju få ännu bättre bilder. En timmes vandring upp på fjället, uppslagning av gömsletältet och den bekväma lättvikts"fåtöljen"

Förra gången regnade det och blåste så jag ett tag trodde gömsletältet skulle flyga iväg - det har ju inget "golv". Dessutom var det uselt med ljus.

Men dubbelbeckasinerna kom redan klockan halv åtta på kvällen.

Nu är ljuset perfekt, kvällssolen ger en viss om än inte någon jättevärme. Men några beckasiner kommer inte så länge solen är uppe. Först klockan elva, när solen inte längre belyser kalfjället, kommer dom. Då har jag flera gånger somnat i den fällbara vilstolen.

Doghouse (Hundhuset) som gömsletältet heter på engelska.

Men leken börjar uppenbarligen avta nu. Jag räknar till högst fem individer, för en vecka sedan var det femton-tjugo. Så trots ett bättre ljus (eller kanske just därför) blir det inga bättre bilder än vad jag redan har. Efter några timmar ger den sista beckasinen upp, det kom väl inga honor, och det är dags att plocka ned gömsletältet.


En av de få beckasinbilderna från kvällen. Canon  1 D Mark III, ISO 1600. EF 300/2,8 IS. 1/125 s., bländare 3,5.

Väl hemma blir det mer arbete med den nya boken. Mer om det och kanske en del havssulor blir det i nästa blogg om några veckor. Jag ska nu till Skottland för att föreläsa på Scottish Sea Bird Center, där en utställning hänger över sommaren.

Nu tar även Allers blogg- och webansvarige ledigt ett tag. Vi återkommer efter semestern i andra halvan av juli.

Kommentarer
Postat av: Martin Haagen

Hej Brutus och tack för en bra blogg.



Jag har ett gömsle i samma modell som du använder. Jag brukar använda en vanlig enkel trebenspall, vilket efter några timmar kan bli ganska jobbigt för de nedre delarna. Man somnar absolut inte på den. Fördelen är att den är liten lätt och behändig. Din stol, som du lyckas somna i, vad är det för en modell? Allt som skonar kroppen i gömslet utan att ta knäcken på den på vågen ut, är intressant!



Glad Sommar!

2008-06-26 @ 21:36:42
Postat av: Brutus

Hej Martin,

kolla på bensinmackar, storvaruhus och/eller sportbutiker (men de senare är ju dyrare) så hittar du säkert en vilsammare stol som är fällbar och inte för klumpig. Jar har köpt ett par på olika håll, men ofta är det ju tillfälliga varor, ett halvår senare finns de inte längre utan då ärt det något nytt som kommit in.

Håller i övrigt med dig. "Doghouset" har ju inget golv men har man med sig något presenningsaktigt kan man ju altid vila en stund direkt på marken - inte alltid så bekvämt men det brukar gå att hitta en ställning.

Lycka till!

Brutus

2008-07-01 @ 07:12:51
Postat av: BeverlyWeeks34

I took 1 st <a href="http://goodfinance-blog.com/topics/home-loans">home loans</a> when I was 20 and it helped me a lot. Nevertheless, I require the car loan as well.

2012-01-02 @ 20:35:36
URL: http://goodfinance-blog.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0