Barnen sover och jag kan packa för Costa Rica

Klockan är 21.40, barnen är lagda och jag kan börja plocka ihop vad jag ska ha med mig till Costa Rica i morgon bitti. Jag har inte haft en chans att börja med packningen förrän nu, Christina har legat med feber hela påskveckan, och mellan en och tre av de fyra barnen har varit sjuka samtidigt. Och så länge ettåringen inte somnat på kvällen kan jag inte lägga fram mina kameragrejer på golvet.

Gråtrut med fisk. Canon EOS 1 Ds Mark II, EF 300/2,8 IS. ISO 800, 1/1000 s., bländare 6,3. Manuell exponering.

Nu ska det bara bli en kort resa, inte mer än sju dagars plåtande. Jag behöver alltså inte fundera så mycket på vad jag ska ta med mig.

Det blir tre kamerahus: den snabba Canon 1 D Mark III som går att plåta med bra kvalitet på ISO-tal åtminstone till 2500, fullformataren Canon 1 Ds Mark III med 21 megapixel och hyfsade fem bilder i sekunden (men inte lika höga ISO-tal) och så Canon EOS 5 D Mark II, den senare för sin filmfunktion och för att det går att plåta med fullt duglig kvalitet på så höga ISO-tal som 6400 - annars upplever jag nog kamerans 3,9 bilder i sekunden som väl långsamt när det handlar om actionbilder med fåglar.

Strandskata. Canon EOS 1 Ds Mark III, EF 500/4 IS, handhållet från båt. ISO 400, 1/800 s, bländare 8. Manuell exponering.

Objektiv - fyra gluggar får räcka för den här korta resan: 24-70/2,8, 70-200/2,8 IS, 300/2,8 IS och 500/4 IS. Konvertrar, 1,4 och 2 gångers. Och så två eller tre blixtar, 550 EX (jag hade en 580 EX II, men kom hem från några workshops och kurs med en extra 550 istället för den nyaste blixten - råkar någon ha fått fel blixt, hojta gärna till!). Det kan ju vara mörkt i regnskogen, och jag kanske vill fånga action. Med tre blixtar kan jag kanske kan använda high-speed-funktionen och fånga fågeln i flykt skarpt.

För att kunna arbeta även om det incheckade bagaget skulle komma bort får följande gå med i handbagaget: Ett kamerahus: 1 D Mark III, 300-millimetern, de två konvertrarna och normalzoomen. Därtill måste jag ha datorn med mig, en liten extern hårddisk och så kamerans batteriladdare. Så förebygger jag eventuella bagageförluster.

I det incheckade bagaget tar jag med även ett billigt, halvlätt Manfrotto-stativ med klafflås (snabba och enkla) och så förstås mitt älsklings-stativhuvud, ett Wimberley.

Med tillåtelse att ta med två gånger 23 kilo plus 10 kilo handbagage över Atlanten är packningen för en gångs skull annars en enkel match.

Och tackolov är kläderna inget jag behöver tänka eller släpa på heller. Den här gången är det ju inte arktiskt eller antarktiskt klimat. Solkräm har jag kanske också i någon låda, fast jag kommer nog inte vistas så mycket i direkt sol och litet solbränna har väl den ankomna våren hunnit ge.

Tandborsten och toalettsakerna höll jag på att glömma - som vanligt.

Gråtrut startar. Canon EOS 1 D Mark III, EF 70-200/2,8, vid 170 mm. ISO 500, bländare 14, 1/50 sekund. Slutartidsprioritet, bländarautomatik.

Gråtrut. Canon EOS 1 D Mark III, EF 300/2,8 IS. ISO 400, 1/800 s., bländare 7,1. Manuell exponering.

Förresten - på tal om vår. Nu börjar det bli dags att plåta måsar, trutar och strandskator ute vid havet. Ser fram emot det när jag kommer tillbaka. Bifogar några bilder från förra året så länge.

Nu dröjer det nog tio dagar innan jag kan sända fler bilder.

Canongull, namn för den var med i nån reklam för Canon Europa. Ung gråtrut i motljus, skulle jag tippa. Canon EOS 1 D Mark II, EF 300/2,8 IS. ISO 200, 1/1000 s., bländare 7,1.

Kommentarer
Postat av: Tommy Glandin

Riktigt kul att du har börjat blogga igen, följer både bloggen och dina nyhetsbrev med stor iver!



Kommer det bli några nya föredrag/bildvisningar i stokholmstrakten snart?

2009-04-15 @ 12:08:44
URL: http://www.tommyglandin.se
Postat av: Mattias

Vill bara passa på och tacka för en jäkla bra blogg med precis det innehållet som jag sökt efter. Inte för att det så ofta hamnar fåglar framför kameran, mer för all den infon man får av att läsa den här bloggen.

Tack o bock för detta.

2009-04-15 @ 22:19:13
URL: http://foto.shattapp.com/blogg
Postat av: Peter S

Jag ser fram emot Costa Rica-bilderna. Intressant att läsa hur du resonerar kring utrustningen.

2009-04-20 @ 06:09:18
URL: http://petersvensson.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0