En första reserapport från Costa Rica

Jag skulle ha tillbringat alla åtta dagarna i en lodge en kilometer från den nicaraguanska gränsen i norr. Men fåglarna var inte där. Och de tyckte inte att bananerna lockade tillräckligt, det var nog för sent på torrsäsongen. 

En besvikelse först, jag skulle testa några nya gömslen, och av det blev intet. Jag satt tre dagar i stort sett utan bilder. Ska återkomma vid en annan tid, för gömslena tror jag kommer att fungera bra.



Basilisködla tror jag den heter - vi gissar på det i brist på uppslagsböcker. Fast latinamerikanerna skulle nog på skoj kalla den här krabaten och vattengångaren för Jesus Christos. Bilden tog jag tillsammans med mina två fotograferande vänner från Centraleuropa, Bence och Pelican. I brist på fåglar vid gömslet fick vi hitta på annat, fast man ser inte mycket från kanoter eller när man bara går i regnskogen, åtminstone inte fotograferingsbara fåglar eller apor - fast de finns ju där uppe i träden, delåter höra sig väl. Ödlor och ormar är lättare. Canon 1 D Mark III, EF 300/2,8 IS plus 1,4 ggr konverter (420 mm). ISO 800. Manuell exponering, 1/1000 s., bländare 8.


Stor kiskadee (tror jag - utan fågelbok) spyr upp en kärna från en frukt av något slag, ser det ut som.
Canon EOS 1 D Mark III, EF 300/2,8 plus 1,4 ggr konverter (420 mm). ISO 800, 1/800 s, bländare 4,5. TIdsautomatik.

Det blev faktiskt några bilder inne på lodgeområdet istället, bland annat den regnbågsnäbbade tucanen som tittade förbi en morgon när jag åt frukost. Med 800-millimetern i högsta hugg fick jag några bilder när den kastade upp födan inuti näbben och liksom fångade den längre in i näbben. De måste göra så för att få in födan, näbben är för stor och lång. Imponerande fåglar - inte så ovanliga kanske men kul att få stifta bekantskap med.

Två saker glömde jag när jag i hast packade. Båda sakerna bör man ha med sig om man reser till Centralamerika, nämligen en fågelbok och ett makroobjektiv. Det senare kompenserade jag med två mellanringar - jag brukar ju skjuta makrobilder med de långa gluggarna (300 mm och längre) så mellanringarna följer så gott som alltid med. I alla fall någon ödla plåtade jag med 300/2,8:an. Med en stor mellanring förvandlade jag gluggen till ett makroteleobjektiv. 

Även boaormen plåtade jag med 300/2,8:an, men då behövdes ingen mellanring. Ett 300-millimeters tele ger för övrigt ett behagligt arbetsavstånd till en boaorm. Själv tillhör jag nämligen inte ormälskarna.

Eftersom fåglarna inte var där de skulle vara, fick planerna alltså ändras. Tio mil västerut fågelvägen, men fem timmars körning med bil på delvis rätt usla vägar ligger ett bergsområde med gott om kolibrier. Det blev därför mitt nästa mål. Mer om dessa ibland otroligt små men underbara och svårplåtade fåglar (alla har väl sett Kalle Anka på julafton) blir det i nästa fotorapport.



Canon EOS 1 D Mark III, EF 300/2,8 IS plus 1,4 ggr konverter. ISO 1000, bländare 6,3, 1/800 s. TIdsautomatik.


Collared aracari plåtad alldeles utanför lodgen. Canon 1 D Mark III, EF 800/5,6 IS. ISO 1000, bländare 5,6, 1/320 s. Bländarprioritet, tidsautomatik, handhållet.




Regnbågsnäbbad tukan vid lodgen, den kom och åt av bananer man hissade upp i ett träd. Den långa näbben gör att tukanen får kasta upp maten en bit och sen faller den längre in i gapet. Canon 1 D Mark III, EF 800/5,6. ISO 1600, bländare 5,6, 1/500 s. Bländarprioritet, tidsautomatik.




Kiskadee eller Great kiskadee, skulle jag tro - i brist på fågelbok. Den liknar den stora kiskadeen som jag plåtat i Texas. Han sträckte på sig och visade upp sig inför fotografen, normalt har de ingen tuppkam.

Canon EOS 1 D Mark III, EF 300/2,8 IS. ISO 640, bländare 4,5, bländarprioritet. 1/640 s.


Kommentarer
Postat av: oscar hansson

Klckrent som vanligt!



Själv plåtade jag en berguv på långt håll.

http://ostenssons.wordpress.com

2009-04-24 @ 00:50:58
URL: http://ostenssons.wordpress.com
Postat av: Mette

Vackra bilder, som vanligt. Jag planerar en resa till Costa Rica i vinter, som turist då. Med andra ord så ser jag fram emot fler rapporter.

2009-04-24 @ 09:15:05
URL: http://mette.ozzy.se
Postat av: Tobbe

Dina bilder är så bra. Vi har en utan dina böcker på jobbet, kaxiga fåglar tror jag den heter, och jag blir lika imponerad varje gång jag får någon minut över att bläddra i den.



Mitt nästa köp blir nog en 70-200 och en 1,4 konverter (när jag får råd) och sedan blir det lurpass ut i våra svenska skogar.



Tack för all inspiration!



Mvh

Tobias

T

2009-04-27 @ 03:51:08
URL: http://tobiasborg.webs.com/
Postat av: Stefan Nilsson

Ännu en gång, fantastiska bilder. Den första är utan tvekan min favorit.

2011-04-18 @ 22:09:12
URL: http://biggest-loser.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0