Skärgårdsö och luftrörskatarr

Jag har bjudit på ett fritidshus på en ö. Inte i Stockholms eller Göteborgs närhet. Det hade jag aldrig haft ekonomi till. Men i Karlskrona skärgård, där jag varit ute och plåtat havsörn. Priserna ligger på en helt anan nivå, även normala dödliga kan fundera på hus här.

Huset är enkelt, torrdass ute och inget rinnande vatten eller avlopp. Men på sommaren och med några stenkast till vattnet bryr man sig inte så mycket om det. Tomten ligger bra, och fem-sju veckor på ön på sommaren (och våren/hösten) vore kanon för mina fyra barn. Man kan kuta runt på hela ön bland klippor, lätt skog och i blandad terräng, och inte en bil i sikte. Kanske kommer någon på cykel på sommaren eller under vår, höst och vinter på en flakmoppe (en av de tre-fyra fast boende kör flakmoppen på ön). Att det sedan är beläget vid ett av Sveriges topp-3-ställen för flyttfågel är inte fel. Vi får se hur det går, om säljarna i dödsboet kommer överens och om himlen inte ramlar ned (det senare associerar till byhövdingen i Asterix).

Jag skulle varit långt uppe i norr nu den här veckan, men förkylning och luftrörskatarr fick min läkare att i fredags säga: - nej, du bör inte åka dit. Och när han säger det köper jag det. Han är själv hängiven skådare och skulle inte i onödan banga ur för en eller annan strapats. En sån läkare bör man lyssna till.

Det är annars en ny bok på gång till hösten. Ett projekt som jag och Susanne Åkesson började tala om för tre år sedan. Och när jag inte kommer iväg för att ta just den där extra lilla bilden just på det där stället i det vädret,ja  då känner jag mig stressad. Samtidigt har bilderna rasat in när jag varit ute på olika resor och håll. Och till den här boken finns materialet egentligen fullt och tillräckligt klart redan nu. Men jag vill förbättra och lägga till i alla fall 40 % de närmaste månaderna.


Sydlig jättestormfågel och skelettet av en åsnepingvin, Sydgeorgien
Innan titel och omslag var spikade på den nya boken tog det en vecka  av intensiv korrespondens mellan mig, textförfattaren Susanne Åkesson  och layoutaren Jens Andersson. En god vän med god intuition blandade jag också in, Ulf Malm. Om han gillar något brukar det fungera. Såna vänner ska man lita på. Det här blev omslagsbilden, konkurrensen var hård mot lappugglor i snön, men det skulle inte bli en insmickrande framsida. Och så passade bilden så väl med titeln och innehållet:  "Att överleva dagen - om fåglars sinnen och anpassningar".

Här ett foto från en av de tre workshops jag hade norr om Trondheim med örnfotografering i vintras. När jag ser mig själv agera framför kameran inser jag att Hollywood väntar, snart måste de Niro börja passa sig. Och han som spelar den mordlystne , Ole Martin Dahle, bör ju minst få en Oscar för bästa biroll. Räven är statist. Fotot återges med tillåtelse av en i första workshopgänget, Marcus Larsson. Det blev så många anmälningar att vi fick köra tre grupper istället för en.

Kommentarer
Postat av: Henrik Sandström

Hej!



Det här är egentligen en kommentar till en tidigare blogg, men jag måste ändå fråga vad för slags superhjälte du är som tar bilden på den blåögda skarven? Att med 800mm hitta och följa en fågel så pass nära att den nästan fyller bilden övergår mitt förstånd alldeles oavsett autofokusens prestanda. Att jag se'n kan tycka att du tagit många andra bättre bilder är en annan sak. Jag ser fram emot nästa bok. Glad Påsk!

/Henrik

2009-04-08 @ 13:23:53
Postat av: Stella

Måste säga att jag verkligen uppskattar din blogg. Konstigt nog verkar jag inte kunna prenumerera på din blogg via BlogLovin' och jag undrar varför det går snett. Är det någon annan som också har problem med att prenumerera på den här bloggen?

2011-07-11 @ 10:02:55
URL: http://gravidforsakring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0