En kort bildrapport från Pyrenéerna


Landande gåsgam. 400/2,8. Litet beskuren. ISO 1250. 1/800 s. Bländare 4,5. Manuell exponering.
En kort rapport från några dagars gamfotografering i Pyrenéerna i Katalonien. Jag fick skjuta på resan eftersom jag måste hjälpa min far, som är 88 och fortfarande bor i det hus i Skälby, Järfälla där jag växte upp. Han hade fått bältros och behövde plötsligt hjälp. Han har klarat sig bra med hemtjänstens städning var tredje vecka ända tills nu.
Därför kom jag ner till Barcelona en dag försenad, men därifrån är det bara tre timmar med hyrbilen upp till den lilla bergsbyn Bresca med högst ett tjugotal invånare. Jag hade varit här förut så jag gick direkt till vandrarhemmet i byn.

Grågam. 400/2,8 plus 2 ggr konverter (800 mm). Manuell exponering.


Gåsgamar. 400/2,8. ISO 500. 1/640 s, bländare 4,5. Manuell exponering.

Bresca ligger på cirka ett tusen meters höjd, Det är kanske inte alla som vet det, men Spanien är det bergrikaste landet i Europa, näst efter Schweiz.
Fortsätter man den smala slingrande vägen från byn Bresca uppåt en halvtimme kommer man till den platå där Georgie en gång i veckan utfordrar gamarna.
Tre dagar i gömsle, inte mer än sex timmar om dagen. Men datorn är full av råbilder. En del har jag inte hunnit titta på, andra kan jag inte kolla än, eftersom jag inte har installerat råkonverterare till den 7 D jag köpte häromveckan. Å andra sidan använde jag mest fullformatskameran och huvudsakligen mitt tele 400/2,8, ibland med 1,4 eller 2 gångers konverter, men för det mesta utan. Gamar är stora, och med den skenbara brännviddsförlängningen på 7 D passade 70-200-zoomen bäst. Men skärpedjupet blir kortare om jag istället använder fullformatskamertan och därmed litet längre telen, 300/2,8 respektive 400/2,8, och eftersom det kom ett hundratal gamar vid matningen ville jag ha ett kort skärpedjup för att kunna isolera enskilda gamar i mängden. Ändå, när det blev action. då var jag tvungen att blända ned något steg för att vara säker på att få skärpa på ögat när saker väl hände.

Lammgam. 400/2,8 plus 2 ggr konverter (800 mm). Full öppning.

Jag har nämnt det förut men mängden fåglar gör det ofta besvärligt. När väl en liten skärmytsling bryter ut är det nästan alltid några andra fåglar i vägen. Detsamma gäller när man kommer till jättelika kolonier, som till exempel den med 50.000 par havssulor på den lilla klippön Bass Rock ett par mil öster om Edinburgh i Skottland. Eller för den delen under högsäsongen för tranorna vid Hornborgasjön. Då kan ett längre tele med ett kort skärpedjup komma väl till pass.
Ikväll, söndag, flyger jag till Kastrup, det är bara 50 minuter hem från flygplatsen. På måndag kväll är det augustprisutdelning. Jag får se om jag kommer dit, jag brukar alltid klara utlandsresorna, men den här gången har magen pajat fullständigt. Med massor med koltabletter lyckades jag i alla fall klara fem timmar i gömslet sista dagen.
Vem som vinner August? Ja, jag tror inte det blir "Att överleva dagen". Hittills har aldrig en naturvetenskaplig bok vunnit. En bok om naturvetenskap vann en gång, men den var skriven av en humanist, idéhistorikern Nils Uddenberg. Det är sex böcker som kan vinna, min gissning är att det antingen blir idéhistorikern Karin Johanissons bok om melankolin eller boken om Love Almqvist, som med största sannolikhet är en ypperlig litteraturvetenskaplig studie.

Gåsgam. 400/2,8. ISO 125. 1/500 s, bländare 4,5. Manuell exponering.


400/2,8. ISO 200. 1/800 s., bländare 4,5. Manuell exponering.


Gåsgam försöker hitta en plats att komma ner. 400/2,8. ISO 200. 1/800 s., bländare 4,5. Manuell exponering.


Gåsgamar i kamp om en hudbit med köttrester. 300/2,8. ISO 160. 1/640 s., bländare 4,5. Manuell exponering.


400/2,8 plus 1,4 ggr konverter (560 mm). ISO 200. 1/640 s., bländare 4. Manuell exponering.


Galen lammgam som kom rätt nära gömslet. 300/2,8. ISO 250. 1/1000 s., bländare 4,5. Manuell exponering.

Kommentarer
Postat av: Oskar

Imponerande som alltid Brutus! Tack för berättelsen runt din resa till Bresca, väldigt spännande :)

2009-11-23 @ 02:14:18
URL: http://www.rakso.se
Postat av: Sam

Mycket intressant att få ta del av dina upplevelser och fina bilder. Jag håller tummarna för att "Att överleva dagen" vinner Augustpriset vilket sannolikt hade höjt människors naturmedvetenhet och ökat både naturbildens och naturfotografernas status en del.

2009-11-23 @ 06:28:03
URL: http://www.samlantz.net
Postat av: Johan

Hej Brutus!



Jag ser att du inhandlat en 7D, det vore fantastiskt intressant att läsa om din uppfattning av kameran, i synnerhet som "fågelfotokamera". Hoppas du har tid och möjlighet att skriva ned några rader här i bloggen, på Fotosidan eller direkt i min mailbox.



Tack för en fortsatt kanontrevlig blogg!



2009-11-23 @ 14:59:33
Postat av: Oskar

Wow, grattis Brutus! Imponerande att vinna, som du skrev, ingen annan som gjort det tidigare med naturvetenskaplig inriktning!!! Grattis! :D

2009-11-23 @ 18:19:55
URL: http://www.rakso.se/
Postat av: erik

Stort grattis! Mycket välförtjänt.

2009-11-24 @ 09:42:10
Postat av: Sonja

Grattis till Augustpriset Brutus. Du är väl värd det med din fantastiska fågelbok som Janne fick med posten igår och tar med till mig i em. :D

2009-11-25 @ 11:16:09
URL: http://sonjac.wordpress.com/
Postat av: Camilla

Gratulationer till det fina Augustpriset!



Det var extra roligt på grund av din motivering till varför du trodde att du inte skulle vinna.



Jag hoppas att du nu unnar dig en fin kontorsstol och kastar bort den hemska plaststolen som visas med på bilden på dig.

2009-11-25 @ 13:43:42
URL: http://www.reloo.com
Postat av: Utblickaren

Grattis till Augustpriset, helt klart välförtjänt. Dina bilder är underbara. Älskar spillkråkeungarna, de är som skogens egna små punkare;)

Tack för titten!

/Utblickaren

2009-11-25 @ 16:30:37
URL: http://www.insynutblick.blogspot.com
Postat av: Fotograf Annie

Läckra bilder på fantastiska djur. Jag älskar dina fågelbilder. Grattis till Augustpriset, det var du värd.

2009-11-27 @ 16:18:42
URL: http://www.anniesfotografier.se
Postat av: Brutus Östling

Tack för alla grattis!

Varm hälsning

Brutus

Håll fotofanan högt!

2009-11-30 @ 08:27:09
URL: http://www.brutusostling.se
Postat av: Maria Berg

Jag njuter av dina bilder och fortsätter att drömma att en dag i alla fall komma i närheten av dinafantastisk bra tagna bilder.



Maria Berg

2009-12-02 @ 12:36:30
URL: http://mariaberg-foto.blogspot.com/
Postat av: Terje

Vill passa på att önska dig ett Gott Nytt År. Kanske ses vi på årsmötet i PN? :)

2010-01-01 @ 13:50:25
URL: http://terjehelleso.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0