Häftiga jättestormfåglar på Sydgeorgien

Stromness är en gammal nedlagd valfångststation ungefär mitt på Sydgeorgiens nordöstra kust. Det var hit Ernest Shackleton vandrade över bergen från södra kusten, sedan han och fem andra lyckats segla från Elefantön längst i norr på Antarktishalvön i en av skeppets gamla livbåtar för att få hjälp att få hem den övriga besättningen från deras förlista expeditionsfartyg Endurance. Resten av besättningen väntade i en provisorisk barack på Elefantön mer än hundra mil i västsydvästlig riktning från Sydgeorgien. En bedrift i sig av navigatören att träffa rätt på ön under en seglats där ovädret var konstant och sextanten krävde solljus för att de skulle kunna bestämma sin position. De kunde mycket väl ha seglat vidare på öppet hav och ha missat Sydgeorgien. Nu får man inte längre gå närmare än 200 meter från valfångststationen. Den förfaller sakta, kungspingviner, elefantsälar och pälssälar har återtagit marken runt byggnaderna. Löst skrot och vägg- och takplåtar kan flyga omkring och därför tillåts ingen gå nära byggnaderna. Jag såg att jättestormfåglarna och labbarna bråkade om resterna av något djur i det grunda vattnet. Jag bestämde mig för att detta var skådespelet på denna landstigning och ägnade stormfåglarna mesta fototiden av de tre-fyra timmar vi var i land. Om ni saknar information om kameror och objektiv i de senaste bloggarna beror det på att jag har svårigheter att designa bloggen, lägger upp den via satellituppkoppling på vår båt Ocean Nova, men uppkopplingen är så långsam att designverktygen, vilka jag behöver för att kursivera bildtexter med mera, saknas. Om någon blogg framåt är jag på fast mark igen och kan förhoppningsvis lägga upp bloggarna litet bättre. Medan jag skriver detta använder jag höger hand för att hålla fast mig och stolen i det väggfasta bordet, vågorna i Drakes sund kan nog för tillfället vara sju-åtta meter höga.

Kommentarer
Postat av: Molle

Första bilden när fågeln sparkar igång e hur bra som helst.

Snyggt fångat

2011-11-11 @ 21:32:31
URL: http://mollesbilder.wordpress.com
Postat av: Magnus Holgersson

Riktigt sköna bilder på udda fåglar. De ser ut att komma från en annan tidsålder och släktskapet med dinosaurier är plötsligt påtagligt. De ser bastanta och kraftfulla ut med grymma blickar. Historien om Shackelton är otrolig. Vilken enastående bedrift att klara detta utan några förluster och att hålla ihop gruppen under så svåra förhållanden.

Ser fram mot mer.



2011-11-12 @ 20:08:53
Postat av: Tammy

Underbart!!! Att sen läsa att du får hålla fast dig i stolen och väggfasta bordet får mig att le stort....., wow!!



Bilderna är alldeles underbara! tack för att vi får se :o)

2011-11-13 @ 01:06:45
URL: http://imageorama.blogg.se/
Postat av: Lotta lund

Du verkar vara på riktiga äventyr igen. Underbart att få läsa. Och såklart klockrena bilder som alltid.

2011-11-13 @ 14:53:00
URL: http://kolarlotta.wordpress.com
Postat av: Svein Omdahl

Herliger bilder, en fryd å følge bloggen din. Heftig, som du selv skriver!



Svein.

Fotoamatør

2011-11-14 @ 13:01:15
URL: http://photoomdahl.blogspot.com/
Postat av: Cristina o Urban

Tjenare Brutus.

Häftiga bilder! Hade gärna varit med den här gången, men det låter som att Drakes Sund kan få vara för vår del. Vår resa 2008 var ju betydligt lugnare.

Finfina bilder. Vi gillar särskilt jättestorm-fåglarnas fight. Vi tycker du fångar dessa ögonblick så himla häftigt! Grattis igen och välkommen hem.

2011-11-14 @ 16:24:03
Postat av: Ronnie Isacsson

Härliga äventyr o sköna bilder , blir sännande framöver !

2011-11-16 @ 12:42:43
URL: http://www.ronniesfiske.se
Postat av: elsa bladh

Hej, herr Brutus Östling.

Jag heter elsa bladh, och ni är en av mina största förebilder. Jag skulle ha följt med dig på er resa till Antarktis om min mamma hade låtit mig slippa skolan i några månader och lånat mig lite pengar.

Jag har velat bli en fotograf sedan min morfar gav mig en engångs kamera när jag var sju och brände alla bilder på olika vinklar av växter i min mormors trädgård.

När han dog, 2008, blev jag jätte ledsen men mer fast besluten på vad jag ville göra i framtiden. Fotografiska gener har jag både från min mammas och pappas sida. Min morfar och morbror är och var ihärdiga fotografer och min pappa har flera fina objektiv, blixtar och kameror som han låter mig låna då och då. Min pappas farfar (alltså min farfars far) var en proffesionell fotograf, Oscar Bladh flygfotograf om du har hört om honom.

Jag ville bara skriva till er, för att ni är en av mina största idoler, och jag förväntar mig inte ett svar för jag vet att ni är väldigt upptagen. Men, om ni mot all förmodan svarar mig, så skrev jag in min mail här över. Tack så mycket för era fantastiska arbeten, och sluta snälla ni inte fotografera.

Kram, elsa

2011-12-01 @ 16:59:20
Postat av: elsa bladh

Hej, herr Brutus Östling.

Jag heter elsa bladh, och ni är en av mina största förebilder. Jag skulle ha följt med dig på er resa till Antarktis om min mamma hade låtit mig slippa skolan i några månader och lånat mig lite pengar.

Jag har velat bli en fotograf sedan min morfar gav mig en engångs kamera när jag var sju och brände alla bilder på olika vinklar av växter i min mormors trädgård.

När han dog, 2008, blev jag jätte ledsen men mer fast besluten på vad jag ville göra i framtiden. Fotografiska gener har jag både från min mammas och pappas sida. Min morfar och morbror är och var ihärdiga fotografer och min pappa har flera fina objektiv, blixtar och kameror som han låter mig låna då och då. Min pappas farfar (alltså min farfars far) var en proffesionell fotograf, Oscar Bladh flygfotograf om du har hört om honom.

Jag ville bara skriva till er, för att ni är en av mina största idoler, och jag förväntar mig inte ett svar för jag vet att ni är väldigt upptagen. Men, om ni mot all förmodan svarar mig, så skrev jag in min mail här över. Tack så mycket för era fantastiska arbeten, och sluta snälla ni inte fotografera.

Kram, elsa

2011-12-01 @ 16:59:41
Postat av: GuerraJacqueline20

Every one admits that humen's life seems to be not cheap, nevertheless different people require cash for various things and not every man gets big sums money. So to receive fast <a href="http://goodfinance-blog.com">loan</a> and just college loan will be a proper way out.

2012-01-04 @ 01:40:59
URL: http://goodfinance-blog.com
Postat av: thesis

Students should handle dissertation form related to this good topic in a right way, because they would need this a buy dissertation service in future.

2012-01-09 @ 15:49:37
URL: http://www.exclusivethesis.com
Postat av: custom essay

There're lots of cool things in the world, however a writhing seems to be not the greatest one. Nonetheless, a professional editing service can change that releasing custom research papers. So, high school students can relax.

2012-01-25 @ 14:53:47
URL: http://www.qualityessay.com
Postat av: Boel Romgård

Helt underbara bilder och mycket trevlig läsning,bra att man ser vilka inställningarna du har använt på kameran.

2012-02-12 @ 05:28:48
Postat av: Max Thorsson

Stora, groteska och helt fantastiska fåglar. Läckra bilder Brutus! Gillar särskilt den sista bilden, man kan faktiskt se vilka fåglarna härstammar från.

2012-04-22 @ 17:43:57
URL: http://klickogonblick.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0