"Landskapsbilder" och pingvinporträtt

Åsnepingvinkolonier vid The Neck. EOS-5 D MarkII, EF 70-200 mm f/2,8 L IS USM II. Bländare 13, 1/640 s. ISO 400. Bländarförval. Saunders Island är en av mina favoritöar i Falklandsarkipelagen. Ön är omkring tre mil lång och ägs av Dave och Susan. När jag bodde vid The Neck i den gamla militärbyggnaden i januari-februari 2006 var förhållandena enkla. Gasolspis och gasoluppvärmning av vattnet gjorde att man klarade de flesta egna behov, men för att ladda batterierna till kameran eller datorn var jag tvungen att skicka dem med Dave eller Susan till deras hus, som ligger i andra änden av ön. De brukade komma varannan dag för att kolla läget, och nån gång kom det en annan gäst till det enkla huset. Batteriladdningen tog alltså två dagar, men jag hade tre extra batterier med mig till kameran, och minneskorten var många och stora. Några dagar tillbringade jag i januari 2006 på en annan sida av ön, där den största kolonin med svartbrynade albatrosser finns, men också en stor koloni med klipphopparpingviner och blåögda skarvar. Det spännande med den sistnämnda är att nära vattnet rinner en liten bäck som bilder ett litet vattenfall på någon meter – och just där brukade klipphopparpingvinerna duscha av sig när de kom upp från havet. Ja, det är sant. Klipphopparpingviner brukar faktiskt ofta tvätta sig i små bäckar med sötvatten, men just här stod de faktiskt i vad jag skulle kalla en kö till duschen. Först när den ena pingvinen duschat klart ställde sig nästa i "duschen". Bostaden var ännu enklare, en gammal lastbilscontainer, väl inrökt av den gammaldags gasolkaminen, som fungerade som uppvärmningskälla och spis för matlagning. Allt i containers var svart av sot, men jag kunde i alla fsll sova över där. Vid vår landstigning på Saunders Island koncentrerade jag mig – liksom vid vår landstigning på Carcass Island tidigare på dagen – på individuella porträtt men också "landskapsbilder" där man ser de olika små kolonierna med åsnepingviner på olika mindre kullar just vid det smala parti som bildar en smal "nacke" på ön. Åsnepingvin, Carcass Island. EOS-1 D MarkIV, EF 500 mm f/4 L IS USM plus 1,4 ggr konverter (=700 mm). Bländare 6,3, 1/2500 s. Bländarförval, ISO 250. Stativ. Åsnepingvin, Carcass Island. EOS-1 D MarkIV, EF 500 mm f/4 L IS USM plus 1,4 ggr konverter (=700 mm). Bländare 6,3, 1/2000 s. Bländarförval, ISO 250. Stativ. Kungspingvin. EOS-1 D Mark IV, EF 300 mm f/2,8 L IS USM. Handhållet. Bländare 3,2, 1/4000 s. ISO 250. Bländarförval. Åsnepingvin. EOS-1 D MarkIV, EF 500 mm f/4 L IS USM plus 1,4 ggr konverter (=700 mm). Bländarförval. Bländare 6,3, 1/5000 s. ISO 250. Skärpeföljande fokus, AI-Servo.

Kommentarer
Postat av: Tammy

Jahapp, nu dog jag lite....:o) Av ren lycka alltså!



Vilka bilder och vilka djur! Jag älskar detta!

2011-11-08 @ 22:24:11
URL: http://imageorama.blogg.se/
Postat av: Lars

Det var mye interessant stoff her. Kanskje jeg må få tak i bøkene dine?

Svar: Om du skickar ett mejl till mig på info snabela brutusphoto.se och frågar om böckerna så skickar jag litet info. Vill du köpa flera fixar vi ett bra pris. Det kommer en bok om "konsten att fotografera fåglar och andra djur" i månadsskiftet maj-juni, nionde boken på nio år. Tack för responsen!
Brutus Östling

2013-03-26 @ 08:22:45
Postat av: Lars

Takk, takk jeg har nettopp fått boken din Mellom Vingespissene, bra

2013-04-01 @ 11:08:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0